Vorig jaar was-ie er al: de choking challenge. Een uitdaging die eigenlijk geen uitdaging is, maar een wurgspel. Bij dit ‘spel’ verstik je jezelf zodat je flauwvalt en vlak voordat dat dat gebeurt laat je los en krijg je een high-gevoel.
Het moge duidelijk zijn, los van of je echt zo’n high-gevoel krijgt of ervaart, is deze challenge niet zonder gevaar. Vorig jaar kwam Tim door de choking challenge om het leven en nu is er weer een slachtoffer gevallen, de vijftienjarige Clay.
Vooral pubers vinden al die uitdagingen die op internet rondgaan interessant. Ze filmen het en zetten het vervolgens op online. Hierdoor kunnen andere kinderen op het idee komen om hieraan mee te doen of ze worden in zo’n filmpje uitgedaagd om het ook te doen. Pubers die het hebben gedaan benadrukken ook vooral dat je dit met niemand in je gezin moet delen en het voor je moet houden. Daarom kun je als ouder ook geen idee hebben waar je kind mee bezig is.
Wat je als ouder niet moet doen is in paniek naar je kind rennen om te vragen of hij of zij hiervan af weet en of dat dan hebben gedaan of willen doen. Dan zal je puber minder geneigd zijn om openheid van zaken te geven dan als je een gewoon gesprek hierover begint. Zeg dat je het in de krant hebt gelezen en dat je begrijpt dat uitdagingen interessant zijn. Zo lang je open en geïnteresseerd bent zal je puber ook snapt dat je weet wat er speelt en dat je graag zijn of haar mening hierover hoort. En blijf ook in gesprek als je merkt dat je puber gevoelig is voor dit soort ‘spelletjes’.
Op de Facebookpagina van het Segbroekcollege staat de rouwkaart van Clay.
Copywright foto: Ⓒ SEGBROEKCOLLEGE