Was het vroeger echt veel leuker op school? Of toch niet. Margriet haalt een paar herinneringen op aan ‘die goeie ouwe’ schooltijd. Toen je woordenboeken nog echt nodig was en als je een foutje maakte in het overtypen van een werkstuk, je he-le-maal opnieuw moest beginnen.
#1 Woordenboeken werden daadwerkelijk gebruikt en dat zag je aan de ezelsoren, vlekken en kreukels.
#2 Want Google Translate kwam in ons woordenboek niet voor.
#3 We tikten onze werkstukken op de typemachine. Foutje? Tipp-Ex erover.
#4 Nóg 28 foutjes? Helemaal opnieuw beginnen dan maar, want al die klonten Tipp-Ex stonden natuurlijk niet netjes.
#5 Hoezo kluisjes. We sjouwden ons rot met die boekentas.
#6 Hoezo laptops. We sjouwden ons rot met al die boeken.
#7 Hoezo rekbare stoffen kaftjes. We kaften ons rot met tig rollen kaftpapier.
#8 Hoezo scooters of E-bikes? We fietsten ons rot door weer en tegenwind.
#9 Hoezo ‘Mam ik heb een lekke band, ik sta bij paaltje 101.7. Haal je me op?’ Vroeger kon je gewoon gaan wandelen met je fiets aan de hand.
#10 Hoezo ‘Mam, het regent. Breng je me even?’ Wij trokken een regenpak aan en schopten dat ding op school dampend weer uit.
#11 Hoezo even de antwoorden door-appen. Supersnel overschrijven voor de les begon.
#12 En tientallen biebboeken naar huis slepen, hè. Voor alle research. Want Wikipedia en ander googlebaar materiaal hadden we niet.
#13 Wie dyslectisch was, ADHD had of leed aan niet nader omschreven aandoeningen, had pech. Niks protocollen en psychologische bijstand. Je was gewoon een ongeleide Pietje Bel en kreeg straf.
#14 ‘Met muziek aan kun je je niet concentreren,’ zei mijn moeder altijd. Jullie pluggen oortjes in en weg is het contact met alles en iedereen en vooral met de schoolboeken.
#15 Je rapport was een verrassing. Geen Magister dat alles al verraadt.
#16 Magister is ook handig om te weten dat het eerste uur uitvalt. Wij hoorden pas op school dat we een uur langer hadden kunnen slapen.
#17 Hoezo planningen maken en huiswerk indelen. Een dag van tevoren beginnen en je had genoeg tijd om je toets te halen.
#18 Groepsopdrachten bestonden niet. Je deed alles in je eenzame eentje.
#19 Huiswerkinstituten was veel te duur. Wij werden ‘begeleid’ door een moeder of vader die er eigenlijk ook niks van snapte. Dus uiteindelijk deed je alles zelf.
#20 Geen Summerschool om alsnog over te kunnen. Táken kreeg je. Ruim voldoende om je hele zomervakantie te vullen.
#21 Niks geen ouder-informatieavonden, kennismakings-bbq’s, alcohol- en drugsvoorlichtingsavonden, klassenborrels en mentorgesprekken. Onze ouders moesten alleen opdraven als je je te vaak misdroeg in de klas.
***
Geen idee meer hoe je kind in elkaar zit? Bestel ons Handboek hier! Of koop bij je favoriete boekhandel.