Nathan doet in het weekend niks liever dan met zijn kinderen (17 en 14) een filmpje kijken. En dan het liefste een van zijn all time favorites uit de jaren tachtig en negentig. Hij vindt het ook eigenlijk verplichte kost voor zijn pubers.
1. The Breakfast Club (1985)
Vijf pubers moeten een zaterdagje nablijven op Shermer High School in Shermer, Illinois. Andrew de stoere sportgast had de billen van een teamgenoot vastgetaped, Claire het ontevreden kakmeiske spijbelde om te shoppen, Brian de zelfingenomen nerd verborg een wapen in z’n kluisje, Allison de alternatieve weirdo verveelde zich gewoon en John de woeste rebel moest sowieso altijd nakomen. De vijf worden in anderhalf uur filmtijd, met bijna alleen dialoog en weinig actie, in één gebouw, van kind (een beetje) volwassen. Alle puberdillema’s komen levensecht op tafel. Niet voor niks vaak als toneelstuk in de reprise.
Cruciale scène
John: Do you believe this? Huh? It’s about the size of a cigar. Do I stutter? You see, this is what you get in my house when you spill paint in the garage. See, I don’t think that I need to sit here with you fuckin’ dildos anymore!
Ook leuk om te lezen: 15 nieuwe feiten over The Breakfast Club
2. Ferris Bueller’s Day Off (1985)
Zelfde regisseur als hierboven, John Hughes, maar hier zijn de hoofdpersonen Ferris, zijn vriendin Sloane en allerbeste maar flink psychotische vriend Cameron juist een dagje níet op school. Sterker nog: ze zetten Chicago op z’n kop, en komen overal mee weg, ondanks de ijverige achtervolging door conrector Edward R. Rooney, wiens wenkbrauwen alleen al een Oscar-nominatie hadden verdiend. Surreëel soms, erg grappig, intens liefdevol. De moraal? Leef nu, niet later, maar pak dan ook je verantwoordelijkheid.
Cruciale scène
Cameron: “Hey batta batta batta hey batta batta batta SWING batta!”
Lees waarom dit de beste tienerfilm ooit is
3. Clueless (1995)
Gebaseerd op Jane Austens roman Emma, een gevatte high-school klassieker over de verwende flierefluitster Cher en haar even oppervlakkige bff Dionne die niets anders doen dan shoppen, roddelen én proberen anderen te koppelen. Het liefst onhandig. Maar is er ook een liefde voor Cher zelf? Natuurlijk, in onverwachte hoek! De snappy dialogen compenseren het verwaarloosbare plot, en zijn dus ook voor jongens goed te beklijven.
Cruciale scène
Amber: Ms. Stoeger, my plastic surgeon doesn’t want me doing any activity where balls fly at my nose.
Dionne: Well, there goes your social life.
Lees ook: Waarom Clueless de beste Austen-verfilming is
4. Ten Things I Hate about You (1999)
Charmante woesteling Patrick wordt betaald om nurkse bakvis Kat in te palmen, maar hij wordt stapelverliefd op haar recalcitrante brille én haar wispelturigheid. Een spel van aantrekken en afstoten volgt. In deze hervertelling van Shakespeares The Taming of the Shrew zijn het wederom de dialogen die het hem doen, plus de geestige bijrol van Kats vader, die maar een doel in het leven heeft: zorgen dat zijn dochters niet zwanger worden.
Trailer
5. The Perks of Being a Wallflower
Verlegen eerstejaars Charlie heeft niemand, maar wordt liefdevol opgenomen in de club alternativo’s. Dan gaat de liefde voor zijn beste vriendin ‘m dwars zitten. Charlie: “We accept the love we think we deserve.”
6. Back to the future
Géén highschoolfilm, noch een tijdsbeeld, noch een cultuurkritiek, maar behoort vanwege spitsvondigheid tot de canon van de pubercinema. Marty McFly: “ Wait a minute, Doc. Are you telling me that you built a time machine… out of a DeLorean?”
Mean Girls
Wat meisjes elkaar aan kunnen doen, maar dan erger. Clubjes, roddels, domheid, jaloezie, jongens, kleren, lichamen enzovoort. En de dunne lijn tussen vriendschap en verraad. Karen: “On Wednesdays we wear pink”.
Nathan Vos (1971) is speciale verslaggever populaire en impopulaire cultuur. Hij heeft een puberzoon een puberdochter.