Waarom er in Nederland nog een wereld te winnen valt voor gelijke rechten voor meisjes

Vandaag, 11 oktober, is het Wereldmeisjesdag of internationale meisjesdag of internationale dag van het meisje; hoe dan ook, vandaag staat de positie van meisjes centraal. En ook in Nederland is het belangrijk dat we stilstaan bij deze dag. 

Deze dag is zeven jaar geleden uitgeroepen door de Verenigde Naties. Met de bedoeling om aandacht te vragen voor de kansen voor meisjes en om de bewustwording van de genderongelijkheid, die meisjes wereldwijd ervaren vanwege hun geslacht, te vergroten. Als je naar de cijfers wereldwijd kijkt dan snap je waarom een dag als deze belangrijk is. Vorig jaar hadden 62 miljoen meisjes geen toegang tot onderwijs en besteedden ze meer uren aan huishoudelijke taken dan hun mannelijke leeftijdsgenoten. Wereldwijd is een op de vier meisjes getrouwd voor hun achttiende.

Ook in Nederland

Deze cijfers gelden niet louter voor derde wereld landen. Ook in Nederland valt er nog een slag te halen als het op gendergelijkheid aankomt. Vorig jaar bleek uit de emancipatiemonitor van het CBS en SCP dat vrouwen in Nederland nog altijd minder verdienen dan mannen. In het bedrijfsleven verdienen vrouwen bijna 20 procent minder, bij de overheid is het uurloon bijna tien procent lager. Daarnaast krijgt 45 procent van de Nederlandse vrouwen vanaf haar 15e levensjaar te maken met geweld. Negen van de tien keer is de dader een man.

Als je als vrouw op gelijke voet wil staan met de mannen, dan kun je nog het best wonen en werken in België, Denemarken, Frankrijk, Letland, Luxemburg of Zweden. Deze zes landen hebben wat betreft gendergelijkheid hun zaken goed op orde. Sterker nog, gendergelijkheid is in deze landen verankerd in wetten die van invloed zijn op werk. Nederland staat op een gedeeld twintigste plek. Dat is geen positie op trots op te zijn.

Girls Takeovers

Het thema van Wereldmeisjesdag is dit jaar girls takeovers. Meisjes uit meer dan zeventig landen geven vandaag voor één dag leiding op verschillende plekken zoals Google, YouTube of een ministerie. Een dag vrouwen aan de top, zeg maar. Op papier een goed idee, maar wat verandert er daadwerkelijk aan de positie van vrouwen? Leiders staan vooral uit marketing oogpunt, kijk ons een geëmancipeerd bezig zijn, hun stoel af. Want wat maakt het uit? Een dag later zitten zij er toch weer in.

Ik denk aan mijn dochter en de wereld waarin zij zich nu en straks staande moet houden. Ze begint al met 1-0 achterstand, alleen omdat ze een meisje is. Mijn zoon heeft in die zin meer kansen. Twee kinderen die uit één gezin komen, dezelfde opleiding hebben, dezelfde achtergrond, hetzelfde nest delen en toch niet dezelfde kansen hebben. Het is net zo wrang als dat het klinkt.

Albert Heijn slaat de plank mis

Ondertussen kijk ik naar de televisie en zie de reclame van Albert Heijn. Ze introduceren de nieuwe filiaalchef in hun reclamespotjes. Een vrouw. Baanbrekend zou je zeggen. Dacht ik ook. Totdat ik me ineens realiseerde hoe incorrect die reclame eigenlijk is. We zien die vrouw, en krijgen meteen haar voornaam voorgeschoteld, Ilse, druk in de weer met haar gezin en haar zoon. Binnen de eerste twintig seconden weet ik dus niet alleen haar naam, maar ook welke ze hobby beoefend, yoga, welke huisdieren ze heeft, een kat, en dat ze geen banden kan plakken. Werkelijk alles in deze commercial is rolbevestigend. De vrouw ploetert, de man zit onderuit.

In deze commercial krijgen we dus een behoorlijk kijkje in haar privéleven. Ik weet na een reclamespotje al meer dingen over haar privéleven dan ik ooit te weten ben gekomen van de vorige filiaalmanager uit de Ah-commercials. Een man, inderdaad. Geen idee wat zijn naam is, of hij een gezin heeft en wat zijn hobby’s zijn. Ook als ik een man zou zijn zou ik me over deze commercial bijzonder opwinden. Want de man van Ilse komt er ook niet al te best van af. Albert Heijn laat ons weten dat haar man liever lui dan moe is en een pizza in de oven flikkert als hij voor het avondeten moet zorgen. Wat wil de supermarktketen hiermee zeggen? Mannen zijn dom, lui en redden het niet zonder een partner in huis?

Wereldmeisjesdag, een belangrijke dag

Ik benieuwd of de directeur van Ahold (waar AH onder valt), een man overigens, vandaag zijn stoel heeft afgestaan aan een vrouw. Ik denk het niet. Want zij had hem wellicht verteld dat als het gaat om gelijkheid tussen mannen en vrouwen Albert Heijn bijzonder laag scoort. Zij zien een werkende vrouw vooral als iemand die thuis druk is met haar gezin, kookt en 101 ballen in de lucht houdt. Oh ja, en ze heeft ook nog een baan. Maar dat is van ondergeschikt belang, want als je de hele commercial bekijkt gaat het vooral over haar privéleven. En terwijl ze werkt, masseert haar man ondertussen de poes met zijn tandenborstel en haalt diezelfde borstel daarna over zijn eigen tanden. Haha, lachen. Maar niet heus.

Er valt zoals gezegd nog een wereld te winnen. Wat als één van lands grootste supermarktketen een commercial maakt waarin ze een nogal scheef beeld van emancipatie laten zien, waar staan we dan? Wat ik wil zien, en wat ik wil dat mijn dochter ziet, is hoe Ilse haar werk doet. En waarom ze goed is in wat ze doet. Welke kwaliteiten heeft ze? Waarom is Albert Heijn blij met een vrouw als Ilse? Wat maakt dat die supermarkt goed draait omdat zij er is? Ik heb geen idee. En daarom is een dag als Wereldmeisjesdag zo belangrijk!

Lees ook: Waarom het belangrijk is dat je meisjes hun eigen broek leren ophouden en Waarom pubers ondertiteld moeten worden.

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Advertentie

Geen idee meer hoe je kind in elkaar zit? Lees ons boek over leven en overleven met pubers.

Ook leuk:

31 dingen waar pubers van flippen

Vele dingen van onze pubers herkennen we omdat we zelf ook een puber zijn geweest. Maar drama om wifi, 5G, of gamen, daar kunnen...

25 krankzinnige redenen waarom pubers jouw spullen lenen

Hoewel we vaak genoeg 'Jij komt zó uit de vorige eeuw' naar ons hoofd geslingerd krijgen, zijn we blijkbaar hip genoeg om allerhande spullen...

‘Ik pop weleens een XTC, maar mijn pubers mogen het niet weten’

Marloes' vriendin Cynthia * (50) heeft het uitgaan weer ontdekt. En daar horen ook drugs bij. Alleen haar pubers van vijftien en zeventien weten...

Heerlijke film over doorzetten

Mocht je naar de bios willen met of zonder je puber in de meivakantie, ga dan deze film zien. Ook als je niks hebt...

Dit heb ik geleerd van 10 dagen quarantaine met mijn pubers

De veertienjarige dochter van Martine was positief getest op Covid_19, dus het gezin moest thuisblijven en de puber -die gelukkig niet heel ziek was-...

Yesss, meer dan half miljoen bezoekers (en waarom wij dat zo leuk vinden)

Dat hadden we nog nooit gezien: de bezoekcijfers van Tis Hier Geen Hotel tikten deze week de half miljoen aan. Daar zijn we van...

Doen jouw pubers hem al, de onzichtbare doos-challenge?

Het begon allemaal met een filmpje van de Amerikaanse cheerleader Ariel Oliviera, waarbij zij de invisible-box challenge tot in perfectie uitvoert. En nu probeert het...

Pubers die meedoen aan de Ramadan, hoe zit dat eigenlijk?

Martine vindt het nogal wat, kinderen die meedoen aan Ramadan en dus hele dagen niet eten en drinken. Omdat ze zich niet kan voorstellen...

Deze pubermoeder start een geweldige actie #doeswat

Pubers die alles laten slingeren en nooit opruimen, voor veel ouders is dit een herkenbaar en helaas terugkerend fenomeen. De hele dag zijn we...

Grappig: zoon overhoort zijn moeder in straattaal

Wij weten natuurlijk allang wat skeer is, en wat faka betekent. Maar de moeder van YouTuber NLxDon komt er niet helemaal uit met de...

Leuk én leerzaam: Özcan Akyol gaat met pubers in gesprek over opvoeden

In het NTR Programma De Klas krijgen pubers les van een ongewone leraar. Vorige week was dat Erben Wennemars, gisteren was Özcan Akyol aan...

1 op de 10 jongeren heeft last van oorsuizen

Artsen en oor-deskundigen al geruime tijd aandacht voor een gehoorprobleem dat veel voorkomt: oorsuizen. Zo'n anderhalf miljoen mensen hebben er last van en 1...

Tien dingen waarvan je puber zegt: ‘Doe maar niet’

Laten we het eens door de ogen van onze pubers bekijken, want dan snappen we misschien wat we, in hun ogen dan, niet goed...