De brugklasser van Annemarie vindt het zelf ook kapot raar hoe sommige pubers naar school komen. Hij spotte deze week hogereklassers die naar school gaan in een Canta. Jawel, zo’n invalidenkarretje.
Een Canta! Geloof het of niet maar op de school van mijn brugklasser komen er scholieren met een Canta naar school. Ja, dat is zo’n – vaak knalrood – invalidenwagentje dat zo gruwelijk in de weg staat op de fietspont of altijd net te traag op het fietspad voor je tuft en te breed is om in te halen. Maar daar zeg je dan natuurlijk niets van want het is al erg genoeg voor de bestuurder hij zo’n karretje nodig heeft.
Dacht ik dus, tot voor kort. Dat nodig hebben, blijkt een rekkelijk begrip. Op de school van mijn kinderen zijn er dus kerngezonde pubers (meerderen) die met de Canta naar school komen. Al dan niet opgevoerd. Liefst volgepropt met thuis opgehaalde klasgenoten, muziek keihard aan, arriveren de puberprinsjes en -prinsesjes uitgerust en heerlijk droog op school. Met een toegift van een paar rondjes toeteren over het schoolplein.
Ik kan het bijna niet geloven. Net als de vrienden van mijn zoon die op andere scholen zitten. ‘Nee man! Echt niet. Dat kan helemaal niet. Nee man. Dat is echt kapot raar! Super weird’, hoor ik ze roepen.
Mijn zoon is niet zo’n opschepper, dus ik ben geneigd hem te geloven. Voor de zekerheid check ik even bij mijn BFF Google. Kan dat echt? Mag je gewoon in een Canta door de stad zonder invalidekaart?
Ja dus. De Canta valt onder de regels voor een scootmobiel, leer ik op de site van de Rijksoverheid. Iedere 16-jarige mag er op rijden. Voor een scootmobiel die niet harder kan dan 10 kilometer per uur geldt zelfs geen minimumleeftijd. De bestuurder kan in theorie dus een peuter zijn. Er schijnt ergens in Nederland een elfjarige te zijn die met een omgebouwde botsauto naar school gaat. Volkomen legaal. Hij wordt wel eens aangehouden, het kopietje van het wetsartikel over scootmobiels ligt onder de zitting.
De Canta kan harder en daarvoor moet je dus 16 zijn. Dat is alles. Handicap geen bezwaar, maar niet noodzakelijk. Een (brommer)rijbewijs is niet nodig. Je mag er mee op de stoep (max 6 km per uur), op het fietspad (30 binnen de bebouwde kom en 40 daarbuiten) en op de rijbaan (45 km per uur). Een gordel hoeft niet. Werkend licht zolang je op de stoep blijft ook niet. Je stalt je vierkante blik bovendien – in de stad niet verkeerd –gewoon gratis op die stoep. Ik geloof, maar dat lees ik hier niet, dat je er zelfs gewoon mee door winkelstraten en over pleinen mag tuffen.
De hemel op aarde voor de luie 16-jarige kortom. Met een fikse bijbaan of rijke en toegeeflijke ouders dan wel. Een tweedehands Canta doet op Marktplaats al gauw een duizendje of twee, drie. Zes kan ook, maar dan heb je ook wel wat, lekker warme billen bijvoorbeeld.
Terwijl de generatie boven mij er wel aan toe is maar liefst niet aan de wandelstok of erger nog rollator wil, rijdt dat sterke-benenschuwe pubergrut dus ongegeneerd in een Canta. Nog even en ze nemen een blindegeleidehond mee om de deur voor ze te openen.