De zoon van Martine moet zijn theorie-examen doen. Hij denkt dat het met een dag van te voren leren te halen is. Zij denkt dat dit niet gaat werken, en dus volgt er een discussie.
- De puber vindt rijles superleuk, maar had er niet echt op gerekend dat hij ook nog een theorie-examen moet doen, waar je voor moet LEREN.
- Want leren, dat is iets voor op school en niet in de vakantie.
- Wij vertellen de puber dat het slim is om nu te beginnen met leren, juist OMDAT het vakantie is.
- Bovendien vinden we het erg leuk om te vertellen dat wij ook theorie-les hadden. In een stoffig, donker lokaaltje waar je aan de hand van lichtbeelden verkeerssituaties uitgelegd kreeg.
- De puber denkt dat hij bovengemiddeld slim is, en vindt daarom dat hij prima de avond voor zijn examen kan gaan leren.
- Hij vindt het argument dat je dan alles meteen weer vergeten bent, een uitstekend argument.
- Deze zelfoverschatting proberen wij de grond in te boren door een lijstje collega-pubers op te noemen die meer dan twee keer theorie-examen deden.
- Vervolgens slaan we de puber om de oren met het gemiddelde slagingspercentage van veertig procent.
- De puber vindt het onzin dat je moet leren hoeveel laadvermogen een aanhangwagen heeft en hoe dit het profiel van autobanden moet zijn en vindt het daarom onzin om theorie te leren.
- Wij zeggen dat het best handig is om de betekenis van verkeersborden te weten.
- De puber zegt dit al te weten, omdat hij op de basisschool al een keertje verkeersexamen heeft gedaan en daar heus alle antwoorden nog van weet.
- Als we bewijs willen zien, blijkt de puber zijn theorieboek kwijt te zijn.
- De puber trekt zijn theorieboek weg vanonder de stapel schoolboeken die hij voor de zomervakantie had moeten inleveren.
- Alle voorstellen voor het doen van een cursus worden ferm van de hand gewezen. Want waarom een cursus doen als je ook YouTube hebt?
- Leren over het verkeer kan bovendien ook prima tijdens zijn bezorgbaantje.
- Ondertussen mijmeren wij verder over ONS theorie-examen. Dat we natuurlijk in één keer haalden nadat we het boek globaal hadden doorgekeken.
- Dat hadden we natuurlijk beter niet kunnen zeggen.
- De puber vindt het niet eerlijk dat sommige dingen vroeger veel makkelijker waren.
- Waarna wij een preek afsteken over hoe veel ingewikkelder en gevaarlijker het verkeer van tegenwoordig is.
- Als pleister op de wonde maken -en om de puber te motiveren- maken we zelf een paar proefvragen voor het theorie-examen.
- Natuurlijk weten wij niet hoe dik het profiel van autobanden is, en wanneer je je mistlampen aan moet doen. Wij zouden ook zakken als een baksteen.
- De puber roept dat het niet eerlijk is dat wij dit niet weten en wel mogen autorijden en hij niet.
- Wij roepen dat de puber het dan maar zelf moet uitzoeken.
- Maar dat hij de volgende ronde wel echt zelf moet betalen.
- We zoeken maar alvast op hoe lang de wachttijd is tot het volgende theorie-examen.