De alarmbellen over de kwaliteit van ons onderwijs gaan keer op keer af. Onze kinderen lezen en rekenen niet goed genoeg en Nederland duikelt steeds meer op internationale ranglijsten. Martine maakt zich zorgen, maar vindt dat het niet de schuld van het onderwijs alleen. Want laat je puber ook maar eens zweten, want school is saai, en vervelend.
Vragen aan een puber of school saai is, is hetzelfde als vragen aan de Paus of hij katholiek is. Natúúrlijk is school saai. Het leidt immers af van alles wat belangrijk is in het leven, zoals je vrienden, verliefd zijn en de vraag of je wel goed overkomt op een selfie.
Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse kinderen erg weinig gemotiveerd zijn voor school. Het onderwijs is te weinig uitdagend. Leraren zouden de stof interessanter moeten maken.
Aha. Het is weer de schuld van het onderwijs. Jeweetwel, die sector waar mensen zich de tandjes werken om onze kinderen tegen de verdrukking in vreemde talen, lezen en wiskunde bij te brengen.
Schuld van het onderwijs
Ik zit in een facebookgroep voor leraren Nederlands, en aan de berichten die zij dagelijks delen, kan ik zien dat die hun stinkende best doen om de lessen zo leuk en onderhoudend te maken. En om onze kinderen ook nog wat te leren. Want daartoe zijn die leraren immers op aarde.
Ze vragen elkaar naar inspirerende teksten en boeken die aansluiten bij de belevingswereld van onze pubers. Op alle niveaus: van vwo tot vmbo-basis.
Ik vraag me dus af of die slechte motivatie nou ligt aan de leraren. Ik denk het niet. Waar het wel aan ligt? Je voelt hem al vast al aankomen: aan de sociale media. “Door de opkomst van social media zijn jongeren gewend geraakt aan heel veel prikkels”, zegt een van de onderzoekers in dit stuk op RTL Nieuws. Waarom Duitse woordjes leren, al je ook kunt TikTokken of gamen?
Maar helaas kun je geen examen doen in Tiktokken of Fifa 20 spelen.
In hetzelfde artikel dat ik hierboven noem, pleit een hoogleraar voor game-elementen toevoegen aan het onderwijs. Want dat snappen de kinderen van tegenwoordig beter. Maar moeten we de puber die inderdaad meer belangstelling heeft voor het leven op schermen, zo ver tegemoet komen? Moeten we ze het echt makkelijker maken? Het Nederlandse onderwijs holt al achteruit. Dat ligt echt niet aan de leraren alleen.
Strenger worden
Ik denk dat wij als ouders wel wat strenger mogen zijn: ervoor zorgen dat de puber op tijd naar bed gaat, zijn telefoon beneden legt en regelmatig een boek leest. En kinderen mogen ook wat strenger voor zichzelf. Want om taal en rekenen onder te knie te krijgen, moet je nou eenmaal ‘saaie’ en ‘stomme’ dingen doen zoals sommen maken en woordjes leren. En daarvoor heb je diepe concentratie nodig. Dus: die oortjes uit de oren, schermen uit en gewoon blokken. En eenmaal bezig, is het vast wel leuk. In ieder geval als het wordt beloond met een goed cijfer.
Als iedereen het hierover eens is, dan kunnen leraren ook gewoon weer streng zijn, in plaats van allemaal ‘leuke’ dingen te bedenken voor onze hartenlapjes. En dan hoeven wij ook niet alle tegenslagen weg te curlen voor de voeten van onze speciale sneeuwvlokjes. Ik weet het, dat is niet leuk.
En als ze vervolgens klagen dat ze het saai vinden, of moeilijk, dan zeg je gewoon dat ze blij mogen zijn dat ze niet in China wonen, of in India. Waar de concurrentie zo hoog is dat je om een vervolgopleiding te mogen volgen, je altíjd de beste van de klas moet zijn, in plaats van met de hakken over de sloot over.
***
Nu je hier toch bent, zouden we je iets willen vragen…
We maken iedere dag Tis Hier Geen Hotel met heel veel plezier. Want we zien het als onze missie om jullie zonder al teveel kleerscheuren, en een beetje humor, door de puberteit van je kinderen heen te slepen. En dat willen we blijven doen. Maar sinds de Corona-crisis is dat er niet makkelijker op geworden. Zou je ons daarom willen helpen dit Hotel open te houden? Hoe? Kijk HIER.