Black Friday; pubers vinden het géwéldig

Black Friday; pubers vinden het géwéldig

Binnenkort is het Black Friday, een uit Amerika overgewaaide shopping extravaganza-dag waarbij producten met flinke kortingen de toonbank over gaan. En waar dat een paar jaar geleden heel bescheiden begon wordt het elk jaar groter. Vooral pubers zijn een aantrekkelijke doelgroep voor winkels. 

Black Friday; pubers vinden het géwéldig

Pubers krijgen al weken black Friday advertenties te zien op Instagram, TikTok en Snapchat. Winkeliers en vooral de grote winkelketens maken er zo’n feest van dat pubers het ook als een feestdag gaan zien. Een dag waar ze recht op hebben en eigenlijk ook gewoon vrij van school willen zijn. Menig puber stippelt een route uit van winkels waar ze naar toe willen gaan om zo de beste koopjes te scoren.

Moeilijk inschatten

Volgens de Consumentenbond moet je op black Friday vasthouden aan de prijs die je ervoor over hebt. Maar dat is best moeilijk voor pubers. Die denken immers dat ze de beste prijs scoren en zijn bovendien gevoelig voor aanbiedingen en voordeeltjes. Als er voorgespiegeld wordt dat je een geweldige deal hebt, dan wil je dat vaak gewoon kopen, helemaal pubers. Die denken niet: laat ik naar de huidige prijs kijken en dan bedenken of ik dat ervoor over heb of niet, maar kopen het om het kopen.

Niks kopen

Er komen nu ook tegengeluiden. Black Friday wordt gezien als een dag dat vooral pubers wordt aangespoord om lukraak te kopen. Op Metro Nieuws zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels dat hij niet bepaald blij is met de Black Friday-gekte is. ‘Het is een beetje laten zien hoe slim je bent als je iets nieuws koopt tegen een hoge korting’, legt hij uit. ‘Maar dat is ook je motivatie, en dat is zonde. Je koopt om het kopen.’
Op Black Friday ben je echt niet goedkoper uit. Niks kopen is dan ook echt het enige dat goedkoop is de komende tijd.

***

Heb je ons huiswerkhandboek al besteld?

 

 

Nu je hier toch bent, zouden we je iets willen vragen…

We maken iedere dag Tis Hier Geen Hotel met heel veel plezier. Want we zien het als onze missie om jullie zonder al teveel kleerscheuren, en een beetje humor, door de puberteit van je kinderen heen te slepen. En dat willen we blijven doen. Maar sinds de Corona-crisis is dat er niet makkelijker op geworden. Zou je ons daarom willen helpen dit Hotel open te houden? Hoe? Kijk HIER.

Tags from the story
, , , ,
Geschreven door
More from Saskia Smith

Pubers en vakantie in 6 hilarische tweets

Vakantie en pubers, wat een heerlijke combinatie is het toch!  Een puberhand...
Lees verder