Pubers slapen toch niet zo goed als je zou denken

Je denkt dus dat ze goed slapen, maar dat is dus niet zo.

Pubers, die slapen toch de hele tijd? Is maar schijn. De kwaliteit van de puberslaap is helemaal niet zo goed. En wij ouders maken er ook maar een potje van.

Dit artikel gaat door onder de afbeelding

300x250

Jij dacht dat jouw puber wereldkampioen slapen is? Want waarschijnlijk ligt die van jou morgenvroeg ook een jaloersmakend gat in de dag te meuren. Dat ze goed slapen is maar schijn, weten ze bij de Hersenstichting. Pubers slapen namelijk helemaal niet zo goed. Zo voelt bijna de helft (44 %) zich niet uitgerust en geeft bijna 20 procent aan overdag slaap te hebben. Daarom doen deze pubers ook heel vaak nog overdag een dutje.

Ook opvallend: pubers grijpen, omdat ze niet kunnen slapen, regelmatig naar melatonine. Volgens recente cijfers gebruikt een op de zeventien jongeren het spul wekelijks. Maar omdat we niet weten wat dat spul precies doet, is het beter om dat niet te doen.

Slapen ze dan wel genoeg? Zou je wel denken, gezien de uren die ze doorbrengen tussen de klamme lappen. Maar kwalitatief gezien is de slaap die pubers krijgen niet heel erg goed. Velen worden wakker en sukkelen dan niet meer in slaap, of kunnen pas ruim na bedtijd de slaap vatten. Daar hebben veel pubers dan last van overdag. Leerprestaties gaan achteruit, en van te weinig slaap ga je ook nog eens te veel eten. En -dat wisten we ook niet- als je niet goed slaapt, dan ga je je ook nog eens risicovoller gedragen.

De oorzaak van dat slaapgebrek? Je raadt het al: de mobiel, de games en al dat andere enerverende dat ze zo net voor bedtijd meemaken. Denk aan nog even snel een werkstuk afraffelen achter de computer, of ’s avonds nog de late sporttraining meepakken. Maar hoe krijg je ze ervan af? Als ouder ga je natuurlijk niet de héle tijd opletten wat je kind voor het slapengaan uitspookt in zijn slaapkamer.

De Hersenstichting gooit het daarom over een andere boeg en geeft slaaples op scholen. Hiervoor is een heus lespakket met voorlichting over wat slim is om te doen voor bedtijd en wat niet. Nog voor het slapengaan op je telefoon kijken bijvoorbeeld niet. Het blauwe licht zorgt ervoor dat de hersenen denken dat het midden op de dag is, in plaats van bedtijd. Ook een spannende film kijken voor je het bed in duikt is ook niet heel goed voor de nachtrust, net als gestrest nog even werken aan een presentatie of werkstuk.

Hmm, klinkt als tips die wij zelf ook best goed kunnen gebruiken. Ook zelf zitten we nog best vaak met de iPad in bed om nog een Netflixje te pakken. En liggen we na een laat sportschoollesje ook nog uren naar het plafond te staren of we nemen er nog eentje in de kroeg omdat het zo gezellig is en we eigenlijk weten dat we naar huis moeten en het morgen weer vroeg dag is. Terwijl we weten dat het eigenlijk beter is om met een kopje Goede Nachtrust-thee vroeg onder de wol te kruipen met een boek dat zo saai is dat het slaapverwekkend is. Iets met het goede voorbeeld dus.

Hier vind je meer info over Charge Your Brainzzz, een lespakket van de Hersenstichting.

Tags from the story
, ,
Lees ook
Geschreven door
More from Martine De Vente

Aan je puber laten zien (of juist niet): zo schrijf je een klimaat-excuusbrief

Is die puber van jou van zins morgen te gaan staken voor...
Lees verder