De puntentelling voor examens en toetsen is hogere wiskunde

Veel pubers berekenen voor elk examen het aantal punten dat ze moeten halen om een voldoende op hun eindlijst te staan. Je zou denken: optellen, gemiddelde berekenen en klaar, maar zo werkt het niet. Het berekenen van toetsen en examens is namelijk hogere wiskunde.

Mijn zoon doet een poging om mij de puntentelling van de examens uit te leggen. Het is voor mij totaal onsamenhangend en niet te volgen verhaal. En dat ligt niet aan zijn uitleg, maar aan het ingewikkelde systeem van de puntentelling dat ze tegenwoordig hanteren op middelbare scholen.

Want niet alleen de examens tellen mee, ook toetsen die ze eerder het jaar hebben gemaakt en de punten die je voor bijvakken haalt. Het is een diffuus systeem. Je kunt voor al je vakken een voldoende halen, maar stel je scoort een 3 voor gym dan ben je dus niet geslaagd. Maar stel je hebt voor economie een 4 als eindcijfer en een 8 voor een bijvak als Spaans dan compenseert het een het ander en ben je geslaagd.

Toetsen die 1, 6 of 27(!) keer meetellen

Tot zover begrijp ik het. Maar als hij dan uitlegt hoe die eindcijfers tot stand komen raak ik het spoor bijster. Want die ene toets telt 27(!) keer mee en een andere toets maar 3 keer. Het cijfer van het ene vak wordt samengesteld uit, onder meer, resultaten van het voorgaande jaar, het andere vak begint in het examenjaar met een schone lei. Het ene cijfer is een gemiddelde van een paar toetsen, het andere cijfer het gemiddelde van alle toetsen.

Overzichtelijk

Toen ik eindexamen deed was het een stuk overzichtelijker. In het laatste jaar deed je eerst tentamens, die telden voor de helft mee, en daarna kreeg je je examens die gewoon vol meetelden. Als je je tentamens slecht had gemaakt kon je een eindsprint maken op je examens. Stond je er wat tentamens betreft goed voor, dan kon je achterover leunen tijdens je examens. Ik behoorde tot de laatste categorie, hoewel ik ook echt wel mijn best heb gedaan, want no way dat ik nóg een jaar op die school zou blijven.

Eindexamens goed maken

Dat overzichtelijke systeem van de jaren tachtig bestaat al lang niet meer. Om te voorkomen dat examens slecht worden gemaakt omdat leerlingen er toch wel goed voorstaan en dus geen hoog cijfers nodig hebben voor een voldoende op hun eindlijst, is er een regel dat je gemiddeld een 5,5 voor je examens moet halen. Doe je dat niet, dan zak je dus, ook al heb je je toetsen dat hele jaar goed gemaakt.

Googelen met cijfers

Mijn puber is zijn hele schoolcarrière al bedreven in het uitrekenen van cijfers, maar nu hij examen moet doen excelleert hij erin. Tot drie tiende achter de komma berekent hij wat hij moet halen om straks dat felbegeerde papiertje in zijn handen te hebben. Hij goochelt met cijfers, gemiddelden, aantal keren dat toetsen meetellen, en de zwaarte van bijvakken en compensatiepunten. Ik snap er niks van, hij draait er zijn hand niet voor om.

Hij weet dat hij voor wiskunde bijvoorbeeld een 5,2 moet halen om een voldoende op zijn eindlijst te staan. Die zes zorgt er dan samen met bijvak Spaans voor dat hij voor economie maar een 3 hoeft te halen op zijn examens. Die 3 kan, want voor de resterende andere vakken haalt hij dan een 7 of hoger, zodat hij aan dat gemiddelde van 5,5 komt. Maar, stelt hij me meteen gerust, een 3 is bij wijze van spreken, hè. Hij gaat natúúrlijk voor een hoger cijfer, zoiets als een 5, of zo.

Rekenen als een baas

Het kan ook, zo denkt mijn puber alvast vooruit, dat de normering wordt aangepast aan een examen, als het bijvoorbeeld door iedereen te moeilijk wordt ervaren. Wat betekent dat dat voor zijn cijfers? En zo liggen er talloze cijfer-scenario’s klaar. Wiskunde ins niet zijn sterkte vak, maar iets in mij zegt dat het wat wiskunde betreft wel goed komt met hem. Die gast kan rekenen, berekenen en uitrekenen als de beste.

 

close

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.


Geen idee meer hoe je kind in elkaar zit? Lees ons nieuwe boek over leven en overleven met pubers.

Ook leuk:

27 tekenen dat jouw puber bijna vakantie heeft

Nog maar heel even en dan is begint die heel lange, eindeloze vakantie. Je puber verkneukelt zich. Jij zucht nog maar eens heel diep,...

Veel pubermeisjes snappen niet precies hoe dat nu zit met hun cyclus

De dochter was Anne werd onlangs voor het eerst ongesteld. Een mooi moment voor een goed gesprek. Over gebruik van maandverband en tampons, maar...

Moeten we stoppen met het cadeautje voor de juf?

Marloes (45) heeft twee kinderen op de middelbare school en een op de basisschool. Been there, done that. Eigenlijk is ze al wel een beetje...

In de oorlog tegen de smartphone is alles geoorloofd

Liggen de telefoons bij jou thuis nu ook braaf in de huiskamer aan de kabeltjes terwijl het kroost boven slaapt? Of doe je zo...

44 vragen die wij iedere dag stellen, maar pubers niet per se willen beantwoorden

Wij vinden dit gewone, dagelijkse, normale vragen. Vragen die niet heel moeilijk zijn te beantwoorden, maar onze pubers hebben hier hele grote moeite mee....

10 dingen die je nooit moet zeggen tegen je puberdochter als je het thuis gezellig wilt houden

Zelfs de meest onschuldige vragen of opmerkingen leiden soms tot een mega woede-uitbarsting en een stampvoetend vertrek naar boven. Caro (onze mede-pubermoeder van Wine...

Hilarische tweets van ouders over hun vakantievierende pubers

Vandaag zijn dan echt alle scholen dicht en daarmee hebben alle pubers 8 lange weken niks doen in het vooruitzicht. En wat vinden hun...

Kunnen we die herfstvakantie niet gewoon overslaan?

Nee, Saskia rekende niet op bijval van haar twee pubers toen ze haar gevoelens over de herfstvakantie de wereld inslingerde. Want waarom zou je als...

Als de pubers weer naar school gaan

Zo, de krokusvakantie zit er morgen nu echt voor iedereen op.  Alle pubers zitten dan weer in de schoolbanken. En hoewel de vakantie natuurlijk...