Uit onderzoek blijkt dat leerlingen op middelbare scholen zo’n 27 weken achterlopen op het onderwijsschema van vóór corona. Die achterstand moet ingehaald worden, al maken docenten zich meer zorgen om het gebrek aan motivatie, vermogen tot samenwerken en depressies bij leerlingen.
Middelbare scholieren hebben zwaarder geleden onder de lockdowns dan basisscholieren, staat in Trouw. De meeste leerlingen zaten bijna 40 weken, een heel schooljaar, in hele of gedeeltelijke lockdown. Wat dat heeft gekost, blijkt uit de eerste voortgangsrapportage van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), die minister Slob van onderwijs donderdag naar de Tweede Kamer stuurde. De grootste zorg voor scholen blijkt nu te zijn: hoe zetten we leerlingen weer ‘aan’? Hun motivatie is verdwenen, ze hebben niet leren plannen, ze kunnen moeilijk samenwerken en de aandacht vasthouden. Bovendien lijden ze onder depressies, zijn ze niet zichzelf en blijken ze moeilijk handelbaar.
Een positieve noot is er ook. Het Engels is bij vrijwel alle leerlingen met sprongen vooruit gegaan. Zijn al die series kijken toch nog ergens goed voor geweest.
Bron: Trouw