Het conflict in het Midden-Oosten, de Klassieke Oudheid, de Gouden Eeuw in Nederland: geschiedenis is een fantastisch en intrigerend vak. Tenminste, als je een leraar hebt die het boeiend kan overbrengen. En om die leraren extra in het zonnetje te zetten, bedacht het Rijksmuseum een toffe actie: ‘Geschiedenisleraar van het jaar’.
Want geschiedenis kan ook behoorlijk ingewikkeld zijn (denk maar aan al die oorzaak-gevolg schema’s van vroeger). En dan helpen slimme trucs van een creatieve docent enorm! Zo verzon één van de genomineerde leraren, Stijn De Wit van het Ijburg College in Amsterdam, bijvoorbeeld een eigen variant van het spel ‘Wie is de mol’, waarbij scholieren zelf lesstof moesten voorbereiden om de opdrachten af te ronden.
De gelukkige winnaar? De jury, bestaande uit vooraanstaande historici en experts uit het onderwijsveld, wonen in eerst deze maand en volgende maand de lessen van de geselecteerde leraren bij. De winnaar van de titel Geschiedenisleraar 2018 wordt op 27 oktober in het Rijksmuseum bekendgemaakt.
De winnende leraar is een jaar lang de ambassadeur van het geschiedenisonderwijs, neemt een lesvideo op, én mag met drie klassen naar het Rijksmuseum. Nummer twee en drie mogen met hun leerlingen naar het Nationaal Archief in Den Haag.
Bron: Het Parool