Het was al een tijdje bekend, maar nu ligt er ook een dik rapport over: er gaapt een diepe ‘kloof’ tussen jongens en meisjes in het onderwijs. Zo haalt maar 54 procent van de jongens in het vmbo binnen vier jaar zijn diploma, tegenover 65 procent van de meisjes. De Onderwijsinspectie signaleerde dit in april en nu is er een boek: de ontwikkeling van jongens in het onderwijs.
Dat ze het op school minder goed doen, komt doordat jongens zich op een andere manier ontwikkelen dan meisjes. Ze zijn niet per se dommer, maar hebben een achterstand met vaardigheden als plannen. Dit terwijl dit soort vaardigheden steeds meer gevraagd worden van kinderen in het onderwijs.
Hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles zegt in een artikel hierover in het FD: ,,Jongens rijpen wat trager en kunnen niet goed omgaan met de vrijheid die van hen wordt verwacht. Daarom hebben ze een grotere kans om af te stromen naar een lager niveau. Als jong volwassene hebben ze dan niet bereikt wat ze intellectueel wel aan zouden kunnen. Zo krijg je jongens van 22 jaar die gefrustreerd raken. Dat wil niemand.”
Hoe de kloof te dichten? De sleutel ligt bij het helpen van jongens bij plannen en schema’s maken. Daarin zouden scholen en ouders jongens in ondersteunen. Dat gaat volgens Jolles nog wel een tijdje duren, omdat het onderwijs nu eerst een groter probleem hebben: het oplossen van het lerarentekort. Dus wij als ouders zullen weer aan de bak moeten.
