Waarom we wel blij moeten zijn met het onderwijs in Nederland

Als we de berichtgeving van afgelopen week moeten geloven is het niet al te best gesteld met het onderwijs in ons land. de onderwijsinspectie waarschuwde dat scholieren steeds slechter presenteren. En scholen zouden ook te weinig ambitie hebben. Maar is dat niet een beetje kort door de bocht? Moeten we juist niet ontzettend blij zij met het onderwijs in Nederland?

De Onderwijsinspectie is duidelijk in hun jaarlijks rapport De Staat van het Onderwijs: kinderen die  van de basisschool afkomen kunnen slecht lezen en rekenen. En ook zijn de gemiddelde resultaten voor vakken als natuurwetenschappen en bewegingsonderwijs teruggelopen. Ook zien ze dat beter presenterende leerlingen het minder goed doen.

In een land waar we graag alles meten en staven wordt ook in dit onderzoek met cijfers gestrooid: 65 procent van de scholieren las zoals het zou moeten na de basisschool, een jaar eerder was dat nog 76 procent. Leerlingen die laaggeletterd het onderwijs verlaten steeg in twee jaar tijd van 1,4 naar 2,2 procent, en dat zijn zo’n 3500 scholieren. Bij rekenen haalde minder dat de helft het streefniveau, excellente leerlingen op gebied van wiskunde daalde van 25 naar 15 procent.

Volgens inspecteur-generaal van het onderwijs, Monique Vogelzang, krijgen we als samenleving hier last van. ‘Want’, zo zegt ze in een interview met NRC, ‘onderwijs is de basis van onze kennismaatschappij’. Gebrek aan ambitie bij scholen ziet ze als belangrijke oorzaak van het afglijden van de resultaten. Het merendeel van de leraren, schoolleiders en bestuurders neemt genoegen met het minimum van de kwaliteitsnormen, aldus het rapport.

Met onderzoeken en rapporten is het altijd een beetje: onderzoek je en wat laat je wel en niet zien? De nadruk ligt op presenteren, als het om het onderwijs in Nederland gaat. En natuurlijk is lezen en rekenen belangrijk, maar is dat niet een eenzijdig beeld? Van zowel het onderwijssysteem als de  leerlingen?  In een interview in de Volkskrant zegt de voorzitter van de VO-raad (organisatie van besturen in het voortgezet onderwijs), Paul Rosenmöller, dat het ‘beeld’ dat de inspectie oproept ‘geen recht doet aan de mensen in de scholen die deze resultaten onder moeilijke omstandigheden, en met een bescheiden bekostiging, weten te boeken.’

Met onderzoeken vraag ik me altijd meteen af weten de onderzoekers ook hoe het er in de praktijk aan toegaat? Resultaten zijn makkelijk te verkrijgen en te interpreteren, maar zijn ze daadwerkelijk in de klaslokalen van een gemiddelde basis- of middelbare school in Nederland gaan kijken? Roeptoeteren dat het niet goed gaat kan iedereen, maar wat gebeurt er in de klas? Is een leerling die minder goed scoort op een reken- of leestest, maar wel heel goed kan tekenen, knutselen, of  dansen minder belangrijk? Is kennis alles wat we nodig hebben in Nederland? Als ik naar de scholen van mijn pubers kijk, beiden zitten ze op scholen in een grote stad, zie ik bevlogen docenten, die met weinig middelen veel weten te bereiken. Die elke dag het beste uit leerlingen proberen te halen. Ook al zijn dat klassen van 30 of meer kinderen. Mijn pubers floreren, het ene jaar meer dan het andere jaar, op hun scholen. Ze voelen zich er veilig, maar nog meer voelen ze zich gehoord en gezien, en in hun kracht gezet. En dat is niet omdat het gebouw zo bijzonder is, of dat er leuke schoolfeesten zijn, maar door bevlogen mensen die hen elke dag een beetje wijzer proberen te maken. En niet alleen in wiskunde of Nederland, maar ook in wie ze zijn.

Is het dan echt zo slecht gesteld met het onderwijs in Nederland? Als ik naar andere landen kijk, een schoonzusjes woont in Spanje, een vriendin in Amerika, een andere vriendin in Engeland, is Nederland een walhalla als het op onderwijs aankomt. Niet alleen zijn er verschillende schooltypen in Nederland, je kunt een school kiezen gebaseerd op godsdienst of opvoedidee, maar er zijn ook scholen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, tweetalig onderwijs willen of  topsporter zijn. Bovendien wordt er op scholen gelukkig steeds vaker naar de leerling zelf gekeken, niet alleen het cognitieve gedeelte is belangrijk, maar ook wat een kind nog meer kan en is.

Twee jaar geleden werd het onderwijs in Nederland nog als een van de beste van de wereld aangeprezen, zo blijkt uit een onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerkring en Ontwikkeling. Volgens de organisatie heeft Nederland meer top-presterende vijftienjarige leerlingen op het gebied van algemene vaardigheden dan de meeste andere landen in Europa. Is dat niet iets om aan vast te houden? Bovendien maken leerlingen op het voortgezet onderwijs een inhaalslag, getuige de eindexamenresultaten die niet verslechteren – behalve bij wiskunde.

Misschien moeten we wat minder onderzoeken, en het geld dat we gebruiken voor deze onderzoeken in het onderwijs stoppen. En gewoon blij zijn met het onderwijs in Nederland. En blij zijn dat er zoveel keuze is, dat er voor elk kind een passende school is, en dat er elke dag leraren voor de klas staan die onze kinderen stap voor stap wijzer maken. En na vier, vijf, of zes jaar onze kinderen klaar hebben gestoomd voor de volgende stappen in hun leven.

 

 

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Advertentie

Als het op financiën aankomt, zijn pubers zowel grenzeloos inventief als naïef. Dus daar valt nog wel wat opvoeding tegenaan te gooien. In ons nieuwe boek leggen we uit hoe je dat kunt doen

Ook leuk:

35 redenen waarom puberdochters zo ontzettend aandoenlijk zijn

Onze allerliefste puberdochters; soms vinden we ze hysterisch en een tikje overdreven, maar meestal vinden we ze gewoon zo ontzettend aandoenlijk. Ze schieten onaangekondigd...

Je wilt in het weekend iets leuks doen, je puber wil iets heel anders

Als hij niet beter wist, zou Ralph op de gemiddelde zondag denken dat zijn puberdochters alleen maar slapen. Maar achter die opgekrulde lichamen die...

De les van mijn puber: accepteer gewoon eens een compliment

Het leuke van pubers is dat we ook veel van ze kunnen leren. Omdat ze nu eenmaal anders in het leven staan en een...

Deze eekhoorn laat precies zien hoe pubers zich voelen als ze wakker worden

Het ziet er ongelofelijk schattig uit, een eekhoorn die diep in slaap is, en wakker wordt gemaakt. Het lukt niet echt.  De eekhoorn, een ware...

Kunnen puberouders een PGB krijgen voor de schoonmaak?

In de kamers van de pubers van Saskia is het een behoorlijke troep. Wat ze ook probeert om de chaos in te dammen of...

Met je puber doen: dansen op Wuthering Heights van Kate Bush

Elk jaar in juli wordt over de hele wereld het nummer Wuthering Heights van Kate Bush gedanst. Trek een rode jurk aan, neem je...

Pubers en geld: communiceren in Tikkies

Onze pubers houden wel van een potje snacken. En willen natuurlijk dat wij dat dan betalen. Daarom sturen ze ons de hele dag Tikkies. Met...

School open, maar hoe dan?

Martine zal blij zijn als het 7 juni is, want dan mogen de pubers van minister Slob waarschijnlijk weer hele dagen naar school. Maar...

19 redenen waarom in de vakantie liever op de camping zit, dan in een huis vol pubers

Wat is er heerlijker dan kamperen in de vakantie? Martine geniet met volle teugen, want op de camping zijn de pubers beter te hachelen...

Zalig nietsdoen, laat je inspireren door je puber

Bij dit museum-uitje kunnen volwassenen eerder iets van hun pubers leren dan andersom. Zoek je nog een leuk uitje deze zomer? En geen zin om...

Rommelen met rapportcijfers, het kan

Je zou denken dat met Magister niemand meer kan rommelen met de rapportcijfers, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. In Het Parool staat...

10 grappige WhatAppjes van pubers

We appen heel wat af met onze pubers. En dat is vooral heel leuk omdat er dan van die bijzondere gesprekken ontstaan.  1. De puber...

Als je er niet langer onderuit komt: De Sexuele Voorlichting

Isabelle (38, docente, datend en weer studerend) probeert de ingewikkelde vragen van haar dochter Guus (12 jaar) te beantwoorden. "Maaaam, als je straks dus, echt...