Als jouw puber zich vergaapt aan de zonnige instagramplaatjes van influencers, laat hem/haar dan vooral de documentaire zien van het Fyre festival. Die begint namelijk met heel toffe tropische plaatjes van modellen in bikini op de Bahama’s. Daar gaat namelijk een heel tof festival plaatsvinden: Fyre.
De influencers hebben hun werk gedaan, kaartjes zijn binnen en mum van tijd uitverkocht. Maar dan ook echt zo’n festival organiseren is een heel andere koek. De documentaire neemt je mee in een draaikolk van mislukkingen en valse beloften. Tot op het einde iedereen met lege handen achterblijft.
Voor jezelf leerzaam om naar te kijken, omdat je zo leert hoe de commercie achter influencers werkt. En voor je pubers om te leren dat om iets tof te bereiken je meer nodig hebt dan een instagram-account met tig volgers. Ervaring bijvoorbeeld en het besef dat wanneer je 10.000 mensen op een eiland wilt laten bivakkeren, je ook 1000 plees moet laten invliegen. En dat dingen vaak gaan zoals jij niet wilt. Het kan bijvoorbeeld gaan regenen.
