Steeds meer pubers kopen tweededehandskleding. Grote winkelketens, waaronder Zeeman en H&M verkopen daarom ook niet alleen nieuwe kleren, maar ook tweedehands.
Pubers weten de weg naar tweedehandskleding goed te vinden. Niet alleen bij reguliere winkelketens, ook bij allerlei vintage-shops, trift-shops en kringloopwinkels slaan ze hun slag. Voorspeld wordt dat de tweedehandsmarkt in 2028 anderhalve keer zo groot zal zijn als de fast fashion (kleding waarvan de productiekosten laag liggen, waardoor er veel winst kan worden gemaakt).
Ook online shoppen pubers steeds vaker tweedehandskleding. Zalando biedt bijvoorbeeld al een ‘gedragen’ collectie aan en apps als Vinted maken het makkelijk om je kleding te verkopen. Waarom jongeren nu massaal die tweedehandsmarkt opgaan is omdat een app als Vinted laagdrempelig is, het is makkelijk om kleding te verkopen en kopen, maar ook omdat ze bewuster in het leven willen staan. En, niet onbelangrijk, het is vaak goedkoper.
Bron: VRT.be