We kunnen ons voorstellen dat onze pubers het leuk vinden op school. Want ze zijn er vaker niet dan wel. Uitval, roosterwijzigingen; voor je het weet zijn ze alwéér vrij. Niet zo gek dat ze school echt ge-wel-dig vinden.
- ‘Ik heb het eerste uur vrij.’
- ‘Ik heb de eerste twee uur vrij.’
- Lekker dan, de eerste vier uur vrij!’
- ‘Je hoeft me niet wakker te maken hoor, ik hoef pas om één uur naar school.’
- ‘Nu al thuis? Ja, na de eerste pauze vielen alle lessen uit.’
- ‘Vandaag is er een roostervrije dag. Hoezo? Geen idee, ik lees het ook net pas op Magister.’
- ‘Alle wiskundelessen vallen tot de zomer uit, hóe tof is dat?’
- ‘Vanaf nu ben ik elke donderdag- en vrijdagmiddag al om 12 uur uit. Leraren tekort hè…’
- ‘De eerste vier uur vallen uit, en nu hoef ik niet meer naar school.’
- ‘Ik had maar een uur les vandaag, en dan hoef je dus niet naar school.’
- ‘En nee, dat verzin ik niet zelf, maar is gewoon een schoolregel.’
- ‘Er is een roosterwijziging, ik ben om 11 uur uit.’
- ‘De leraren gaan staken, dus de rest van de week zijn we vrij.’
- ‘De verwarming is stuk, iedereen mocht naar huis.’
- ‘De vakantie begint drie dagen eerder, want dat kwam beter uit met het rooster.’
- ‘Er is een studiedag, dus ik ben vandaag thuis.’
- ‘Morgen overigens ook.’
- ‘Ja, ook op de middelbare school heb je studiedagen, waarom niet?’
- ‘Sportdag valt uit, dus ik ben vanmiddag alweer thuis.’
- ‘Het is te koud, we mogen thuisblijven.’
- ‘Het is te warm, alle lessen vallen uit.’
- ‘Magister heeft een storing, dus de school is dicht.’
- ‘Er zijn rapportvergaderingen, dus deze hele week ben ik om 12 uur al uit.’
- ‘Ik kan er toch niks aan doen dat ze geen leraar Engels kunnen vinden. Tot die tijd heb ik dinsdag- en donderdagochtend geen les.’
- ‘Ik kan uitslapen hoor, deze hele week begint school pas na de tweede pauze.’