Jeanette heeft een geniaal plan: een vijfdaagse cursus voor pubers zodat de puberteit ook voor ons ouders een fijne puber-tijd wordt. Slaagt je puber voor deze cursus, dan krijg je hem als nieuw terug.
Het idee is heel simpel. Op basis van zeer nauwgezet onderzoek weten wij namelijk precies waar de zwakke plekken zitten bij de pubers en de blauwe plekken bij de verdoemden die hen moeten verzorgen, wij ouders.
De problemen spelen zich altijd op de volgende gebieden af: ze maken superveel troep, ze zien hun ouders niet staan, ze luisteren heel selectief en zijn niet door ouderlijk gezag te motiveren voor nuttige zaken als de vaatwasser inruimen, huiswerk maken en op tijd naar bed gaan. Als we de blaagjes trainen in deze hoofdzaken, zijn alle problemen opgelost. Het programma is als volgt:
Dag 1: opruimen
De eerste dag staat in het teken van het opruimen. We gaan aan de slag met de basisvaardigheden zoals het verplaatsen van wasgoed van de grond naar de wasmand, het deponeren van lege verpakkingen in de vuilnisbak en het plaatsen van vaat in de vaatwasser. In de middag gaan we oefenen met het opruimen van het spoor van spullen dat zij normaal achterlaten. We hebben deze eerste dag extra aandacht voor het draaien van dopjes op tandpastatubes en het oprapen van gebruikte handdoeken van de badkamervloer.
Dag 2: gehoortest
Deze dag begint met een gehoortest zodat we een medische oorzaak voor de Oostindische puber-doofheid kunnen uitsluiten. Is de puber hiervoor geslaagd, dan gaan we oefenen in het adequaat reageren op speciale commando’s als: Ruim je troep op! Kom je eten? Ben je op tijd thuis? En doe je huiswerk? We nemen wat extra tijd voor het accepteren van het woordje ‘nee’.
Dag 3: herken de ouder
De derde dag sluiten aan op dag 2 en pakken we de ouderlijke onzichtbaarheid aan. We starten de dag met het inprenten van het beeld van de ouder en zodat de puber deze leert te herkennen. Daarna oefenen we in het opkijken van de telefoon als er iets wordt gevraagd en het opmerken van de ouder in de ruimte als hij iets lekkers voor zichzelf gaat inschenken en tijdens een buitenactiviteit zodat hij of zij er gewoon naast kan komen lopen.
Dag 4: positiviteit
Deze dag staat in het teken van een positieve benadering. We oefenen met zinnen als ‘Dank je wel voor alles wat je doet.’ ‘Wat zie je er toch leuk uit mama,’ en ‘Laten we een prettig gesprek hebben met elkaar over…’ vul maar in. In de middag is het tijd voor een lesje openstaan voor ouderlijke affectie zoals een aai over de bol, een knuffel en een vriendelijke por.
Dag 5: Behulpzaamheid
De laatste dag is een dag over behulpzaamheid want het is natuurlijk heel fijn als die slungels niet alleen in de weg lopen of liggen, maar zich ondertussen ook nog een beetje nuttig maken. Dus helpen met boodschappen doen, klusjes doen in huis zoals stofzuigen en koken. We leggen ze de werking uit van de stofzuiger, leren ze een paar simpele doch voedzame maaltijden bereiden en oefenen met boodschappen doen.
We sluiten de cursus af met een praktijkexamen. Is de puber geslaagd, dan krijg je hem als nieuw terug. Mocht je na een tijd denken: het loopt allemaal niet zo lekker, dan kun je de cursus gewoon nog een keer doen.