Heeft iemand jouw kind wel eens zo genoemd? Een ‘moeilijk kind’ of een ‘probleemgeval’? Zeker als je puber bijvoorbeeld ADHD heeft, of een leerprobleem, of simpelweg lekker recalcitrant is en de grenzen opzoekt op school, krijgen ze al snel een label opgeplakt. Maar pubers labelen heeft drastische gevolgen. Want ze zijn niet hun probleem: ze hebben een probleem.
En dan nog is het de vraag of het woord ‘probleem’ wel handig is om te gebruiken om pubers te omschrijven, zegt psychotherapeut Julie Smith in haar indrukwekkende TEDtalk. Want als je een puber als een ‘probleemkind’ ziet, dan zie je hem of haar precies zo – en niet als een ‘gewoon’ mens die gewoon met een aantal uitdagingen moet leren omgaan. Als je continu hoort dat je moeilijk of lastig bent, dan ga je je ook naar je label gedragen. En dat kan weer nare gevolgen hebben: van spijbelen en lage cijfers halen omdat men toch niet gelooft dat je het kan, tot agressief gedrag en middelenmisbruik. Ze pleit er dan ook voor om je woorden zorgvuldig te kiezen.
Bekijk haar inspirerende toespraak hier: