Middelbare schoolouders zien elkaar één, hooguit twee keer per jaar op de ouderavond. Bij elkaar gepropt in een klaslokaal krijg je vervolgens wat info over hoe dat allemaal werkt op school dit jaar. En dan is een groep ouders net een klas, met allemaal verschillende types. Deze types zagen wij bij de laatste ouderavond:
#1
De Sorry-dat-ik-het-zeg-maar-ik-moet-het-toch-even-kwijt-ouder. Het is niet goed of het deugt niet, is de natuurlijke grondhouding van deze ouder. Maar brengt dat altijd op een nogal excuserende manier, zodat we ervan gaan zuchten.
#2
De We-zijn-niet-geïnteresseerd-in jouw-verhaal-ouder. Zucht bij het voorstelrondje. Hoeft echt niet te weten welke ouder bij welk kind hoort. Stelt zich ook niet voor en geeft een slappe hand als je de jouwe uitsteekt om kennis te maken. Ze zijn hier immers voor hun eigen bloedje. Kunnen we het daar dan nu even over hebben?
#3
De Wát-doe-ik-hier-ouder. Nieuwe schoolmethoden, een ander rooster en het schoolkamp vindt deze ouder nogal boeien. Niet omdat zij/hij niet begaan is met zijn/haar kind, maar omdat ze wel wat beters te doen hebben dan naar het gezever van anderen te luisteren.
#4
De Ik-bemoei-me-gewoon-overal-mee-ouder. De nachtmerrie van alle leraren. Mailt zich iedere week een slag in de rondte over lesuitval, het niveau van de school en voert actie over fris en zoet in de kantine. Zit in de oudercommissie, en allerlei andere commissies van school, en zou als het nog kon het liefste iedere dag op het schoolplein staan.
#5
De Ik-heb-hier-allemaal-geen-tijd-voor-ouder. Heeft de ouderavond net tussen het werk en een avondafspraak weten in te proppen. Heeft de werk outfit vaak nog aan en zit op hete kolen, want moet na de ouderavond nog ergens anders heen en dat is dus niet naar huis.
#6
De Ja-maar-mijn-kind-hééft-iets-dus-hij-is-een-uitzondering-ouder. Sommige (nee, niet álle) ouders van hoogbegaafde, of anderszins intellectueel of mentaal uitgedaagde kinderen misbruiken die status heel vaak om toch de regels een beetje te kunnen buigen. Dus als er iets wordt uitgelegd over schooltijden, huiswerk of andere algemeenheden geldt dat voor hún kind natuurlijk helemaal niet. Dat is prima, maar moeten wij dat horen op de ouderavond?
#7
De O-is-het-al-begonnen?-ouder. Heeft de kunst van het agenda-management niet helemaal onder de knie en komt halverwege binnenwaaien en stelt vervolgens nog wat vragen die al aan bod zijn geweest. Zie ook de ik-weet-dat-iedereen-gaar-is-maar-ik-ga-nog-een-vraag-stellen-ouder.
#8
De Ik-laat-toch-even-weten-hoe-geweldig-mijn-kind-is-ouder. Stelt vragen over het niveau van de lesstof en hoe dat dan toch niet een tikkie hoger kan. En kan tussen neus en lippen door ook even laten weten dat zijn of haar kind zich stierlijk verveelt in de klas, naast alle andere activiteiten waar het zo goed in is, zoals hockey of musiceren.
#9
De Ik-heb-het-allemaal-al-wel-eens-gezien-ouder. Heeft al een kind of twee, drie in de hogere klassen en kan je precies vertellen wat de vorige directie ervan vond in het schooljaar 2009/2008 of daarvoor nog. Legt je ook ongevraagd haarfijn uit wat er allemaal mis is aan de school, maar niet waarom haar of zijn kinderen er nog steeds op zitten.
#10
De Ik-weet-dat-iedereen-gaar-is-maar-ik-ga-nog-een-vraag-stellen-ouder Deze ouder zou het prima doen als gijzelnemer. De hele schoolklas is al ingedut, de zuurstof in het lokaal is op, de mentor heeft al afgerond, maar toch komt die ene, prangende vraag. Nou ja, prangend: het is vaak De Bekende Weg of iets dat je prima op de website van de school kunt teruglezen. Iets met schooltijden, of absenties. Zucht, wanneer mogen we aan de koffie? Of de drank?