Zo’n eerste jaar op de middelbare school is spannender voor jou als ouder dan voor je kind. Is jouw kind naar de brugklas? Dan herken je deze dingen zeker!
#1 Hij is echt nog heel jong. Zeker in vergelijking met al die grote jongens op het schoolplein.
#2 Het is niet handig, zo’n krat voorop je fiets.
#3 Er komt veel huiswerk mee naar huis. Heel veel.
#4 Wegwijs worden in de Magister App is echt een must voor elke ouder.
#5 Wiskunde lijkt in niets op de wiskunde die je zelf hebt gehad.
#6 Basisschoolvriendschappen vervagen razendsnel, wat je ook doet om die in stand te houden.
#7 De peperdure nieuwe rugtas zal beplakt, beklad en rondgeschopt worden.
#8 Er moet écht een deo mee op de gymdagen.
#9 Reken tot de herfstvakantie op gedoe met schoolkluisjes.
#10 Als er ergens een snackbar in de buurt is, eet je kind daar.
#11 Er ontstaat hoe dan ook op een of andere manier OMG, Drama! met anderen.
#12 De meter loopt, een proefwerk telt 4 x mee, een SO 2 x. Stress!
#13 Maar ze leren weer wel heel goed rekenen van uitrekenen welk punt ze moeten halen om een voldoende te houden.
#14 Je kind is al weken toe aan herfstvakantie, doodmoe van alle nieuwe indrukken.
#15 Maar op tijd naar bed gaan – ho maar.
#16 Snappen met klasgenoten is veel belangrijker.
#17 In tegenstelling tot wat je denkt, kan een brugpieper best op luide house Engelse woordjes leren.
#18 Dat vindt zij, althans.
#19 Lesmateriaal is hysterisch, alles moet leuk zijn, overal staan plaatjes bij, je moet de neiging onderdrukken je eigen saaie Franse boeken van zolder te halen.
#20 Een broodtrommel is niet cool. Platgeprakte bammetjes in een zakje zijn dat wel.
#21 In de eerste week zal je brugpieper een groot project krijgen dat hij voor kerst af moet hebben.
#22 Je zult er het hele schooljaar stress van hebben, omdat ze er niets aan doet en kwaad wordt als jij erover begint.
#23 Leuk en aardig, maar die nieuwe laptop gooit hij dus met rugzak en al op de grond.
#24 Wat had ik nu gezegd? NIET MET JE FOON KLOTEN OP DE FIETS!
#25 Je suis, tu es, nous sommes, vous êtes – het zit nog allemaal in je hoofd.
#26 Je brugpieper zegt echter nog schattig monsiejeur in plaats van musjeu.
#27 Eigenlijk ben je helemaal niet zo blij met haar kattige nieuwe hartsvriendin.
#28 Zelfwerkzaamheid is niet altijd besteed aan jonge pubers.
#29 Timemanagement ook niet echt.
#30 Ga ervan uit dat je níets weet van het leven op school en het leed van de brugpieper.
#31 De brugpieper heeft het af en toe nodig zich te wentelen in zijn nieuwe wereld.
#32 Zonder moeder met achterlijke opmerkingen als ‘Dag schat.’
#33 Roosters worden gemaakt door sadisten die kicken op tussenuren.
#34 Meisjes die slechts één jaar ouder zijn dan je kind, zien er opeens allemaal uit als Monica Geuze.
#35 Je mist een heleboel roddels nu je nooit meer op een schoolplein wacht.
#36 Het is nog nooit zó moeilijk geweest een leuk verjaardagfeestje te verzinnen.
#37 Van de enorme stapel spullen en boeken die je hebt moeten aanschaffen of huren, wordt minimaal de helft niet gebruikt. Althans, zo lijkt het.
#38 ‘Hoezo, wil je je regenpak niet aan? Het regent!’
#39 ‘Hoezo, regenpakken zijn niet cool? Neem dan droge kleren mee!’
#40 Je bent zeker zo moe als je brugpieper, van de rare nieuwe dagen en onbekende dingen.
#41 Je kind is opeens thuis op momenten dat jij dat niet bent. En daar doe je niets aan.
#42 Met een vriend kan er zomaar een heel brood met pindakaas doorheen gaan in een tussenuur en ze ruimen niets op.
#43 Als ze zeggen dat ze samen huiswerk maken, kun je ervan uit gaan dat ze zitten te gamen.
#44 Je originele, eigenzinnige kind zal zich razendsnel klonen naar de rest van de groep.
#45 Blokuren, mentoruren, studie-uren, stipuren, uitgevallen uren, inhaaluren – er is geen touw aan vast te knopen.
#46 In een onbewaakt ogenblik zie je je dochter door de stad lopen in een roedel meisjes en ze lijkt opeens veel ouder dan ze is. Je hart zal een beetje samenknijpen.
#47 Je krijgt de mentor van je brugpieper niet zomaar te spreken.
#48 Forming (de groep), norming (de regels binnen de groep), storming (strijd om de macht) en performing (presteren) zijn processen waar je vrijwel geen invloed op hebt.
#49 Je brugpieper moet al zoveel dat ze verder even helemaal niks wil.
#50 Niet praten met jou, niet mee naar opa en oma, niet mee naar het tuincentrum.
#51 He-le-maal niks.
#52 Nou ja, misschien met een bakje chips, lekker tv-kijken en tegen jou aanhangen. Met de gordijnen dicht, dat dan weer wel.
#53 Qua tijdsbesef lijkt het soms alsof je een alien in huis hebt.
#54 De beste manier om méér informatie uit je puber te krijgen, is volstrekt neutraal reageren op alles wat hij zegt.
#55 Leraren zijn per definitie stom, leggen niets uit en hebben de pik op de brugpieper van dienst. Relativeren is verspilling van energie, gewoon laten tieren.
#56 De eerste tienminutengesprekken op een scholengemeenschap kunnen je jaren van je leven kosten.
#57 Je kent de weg niet, je kent de docent niet, het is razend druk, het loopt altijd uit, iedereen is gespannen.
#58 En met een beetje pech kan de docent van dienst zich je kind amper voor de geest halen.
#59 Rond kerst is je kind in 3,5 maand, 3,5 jaar ouder geworden en jij zo’n 10 jaar. On the bright side: je kunt uitademen, vanaf nu wordt het makkelijker.