9 redenen waarom pubers het beter in het bedrijfsleven doen dan menig manager of CEO

Pubers in het bedrijfsleven, goed idee

Ze weten het misschien zelf nog niet, maar eigenlijk zijn pubers de perfecte managers, of zelfs CEO’s. Met hun pubercompetenties zullen ze het ver schoppen in het bedrijfsleven. En ze zijn bovendien leukere collega’s dan die we op de werkvloer tegenkomen. Waarom in elk bedrijf een puber aan roer zou moeten staan:

Dit artikel gaat door onder de afbeelding

300x250

1. Ze zien the big picture
Pubers zijn ware visionairs, want ze stellen zichzelf vragen die verder gaan dan in het dagelijkse leven noodzakelijk is. ‘Welk cijfer moet ik halen om precies een 5,45, dus voldoende, te staan?’ ‘Hoe lang kan ik in bed blijven liggen en toch op tijd op school zijn?’ ‘Hoe vaak kan ik een misstap maken voordat mijn telefoon wordt afgepakt?’ ‘Hoe snel krijg ik 8 hoofdstukken de dag voor de toets in mijn hoofd?’ Dit soort vragen zorgt dat ze niet alleen die big picture zien, maar die ook al vele stappen voor zijn.

2. Ze zijn geen volgers (nou ja, alleen op social media)
Pubers tolereren het woord volgen alleen in combinatie met social media, maar anders dan dat zijn ze natuurlijk hun heerlijke authentieke zelf (zie ook punt 10). Hoezo iemand volgen? Ze maken zelf wel uit wat ze doen. En met wie. En wanneer. Daar hebben ze echt niemand voor nodig. Ze kiezen hun eigen weg wel. Kom je ook veel verder mee.

3. Ze delen hun kennis
Pubers delen maar wat graag dat wat ze weten. Rare liedjes? Ze zetten het op Musical.ly. Hoe je je cactus kunt knippen? Wordt gedeeld via Instagram Live Stories. Hoe je illegaal je huiswerk kunt downloaden? Via Snapchat Story. Wil je dus allerlei nuttige trivia en handige life hacks in je tijdslijn, volg dan elke puber die je kent. Voor je het weet ben je helemaal bij. Maar echt.

4. Ze poken het vuur op
Uitproberen staat met kapitalen in het woordenboek van een puber. Hoezo kunnen dingen niet? Je kun alles uitproberen, en eindeloos experimenteren. En je moet sowieso te allen tijde de uitdaging aangaan. Nogmaals iets dat niet kan, daar hebben ze nog nooit van gehoord. Trial and error is hun motto.

5. Ze gaan de confrontatie aan
Hoezo wordt hun gametijd, telefoongebruik, Netflix-kijken gelimiteerd? Hoezo moeten ze allemaal voldoendes halen? Hoezo moeten ze om 2 uur thuis zijn? En waarom moeten ze eigenlijk élke dag naar school? Juist. Als ze het er niet mee eens zijn, en dat is best vaak, dan gaan ze met gestrekt been de confrontatie aan.

6. Ze snappen het concept privacy
Dat niemand in je telefoon kijkt is logisch. En ook wordt het niet gewaardeerd als je in hun browsergeschiedenis kijkt. En dat je hun social media kanalen screent wordt ook niet echt op prijs gesteld. Privacy is namelijk een groot goed. En zij snappen dat als geen ander. Dat whats happens on your screen stays on your screen.

7. Ze zijn authentiek
Pubers zijn altijd hun eigen heerlijke, dwarse, stuurse, hilarische, geweldige, lieve, ondeugende, scheldende, chagrijnige, optimistische, eerlijke, unieke zelf. Geen verborgen agenda, maar what you see is what you get.

8. Ze zijn oplossingsgericht 
Pinpas kwijt? Dan lenen we die toch even van een vriend. Lievelingsbroek in de was? Dan trekken we die toch gewoon ‘vies’ aan. Fiets gestolen? We springen wel bij iemand achterop. Een onvoldoende? Volgende keer beter. Pubers denken niet ‘had ik maar’, maar ‘oke, en nu?’. En dat zorgt dat ze in oplossingen denken.

9. Ze kunnen delegeren
Vraag niet hoe, maar negen van de tien keer denken we: hoe komt het dat ik nu zijn was sta te doen? Of dat ik haar kamer opruim? En hoezo rij ik hem nu naar een feestje? En haal ik haar en haar vriendinnen op bij de bios? We weten het ook niet. Maar wel dat onze pubers een behoorlijk potje kunnen delegeren. En ook daarmee kom je behoorlijk ver in het bedrijfsleven.

Tags from the story
, , , ,
Lees ook
Geschreven door
More from Saskia Smith

Brugklassers hebben het zwaar: donderdag voor het eerst blowen

Als brugklasser heb je het gewoon zwaar. Bij onze collega’s van De...
Lees verder