Ze weten het misschien zelf nog niet, maar eigenlijk zijn pubers de perfecte CEO’s. Met hun pubercompetenties zullen ze het ver schoppen in het bedrijfsleven en daarom zou in elk bedrijf een puber aan roer moeten staan.
1. Ze zien the big picture
Welk cijfer moet ik halen om precies een 5,45 te staan? Hoe snel krijg ik 8 hoofdstukken voor de toets in mijn hoofd? Dit soort vragen zorgt dat ze de big picture (bijvoorbeeld overgaan, een toets halen, hun examens goed afronden) heel goed in de smiezen hebben.
2. Ze zijn geen volgers (nou ja, alleen op social media)
Pubers tolereren het woord volgen alleen in combinatie met social media, maar anders dan dat zijn ze natuurlijk hun heerlijke authentieke zelf. Hoezo iemand volgen? Ze maken zelf wel uit wat ze doen. En met wie. En wanneer. Daar hebben ze echt niemand voor nodig. Ze kiezen wel hun eigen weg.
3. Ze delen hun kennis
Pubers delen maar wat graag dat wat ze weten. Nieuwe muziek? Ze maken er een TikTok-video van. Een diy-planten project? Ze delen het via Instagram. Hoe je illegaal je huiswerk kunt downloaden? Op Snapchat laten ze hun kennis erover zien. Wil je dus allerlei nuttige trivia en handige life hacks in je tijdslijn, volg dan elke puber die je kent. Voor je het weet ben je helemaal bij. Maar echt.
4. Ze poken het vuur op
Uitproberen staat met kapitalen in het woordenboek van een puber. Hoezo kunnen dingen niet? Je kun alles uitproberen, en eindeloos experimenteren. Van iets dat niet kan, daar hebben ze nog nooit van gehoord. Trial and error is hun motto.
5. Ze gaan de confrontatie aan
Hoezo wordt hun gametijd, telefoongebruik, Netflix-kijken gelimiteerd? Hoezo moeten ze allemaal voldoendes halen? Hoezo moeten ze om 2 uur thuis zijn? En waarom moeten ze eigenlijk élke dag naar school? Juist. Als ze het er niet mee eens zijn, en dat is best vaak, dan gaan ze met gestrekt been de confrontatie aan.
6. Ze snappen het concept privacy
Dat niemand in je telefoon kijkt is logisch. En ook wordt het niet gewaardeerd als je in hun browsergeschiedenis kijkt. En dat je hun social media kanalen screent wordt ook niet echt op prijs gesteld. Privacy is namelijk een groot goed. En zij snappen dat als geen ander. Dat whats happens on your screen stays on your screen.
7. Ze zijn authentiek
Pubers zijn altijd hun eigen heerlijke, dwarse, stuurse, hilarische, geweldige, lieve, ondeugende, scheldende, chagrijnige, optimistische, eerlijke, unieke zelf. Geen verborgen agenda, maar what you see is what you get.
8. Ze zijn oplossingsgericht
Pinpas kwijt? Dan lenen ze die toch even van een vriend. Lievelingsbroek in de was? Dan trekken ze die toch gewoon ‘vies’ aan. Fiets gestolen? Ze springen wel bij iemand achterop. Een onvoldoende? Volgende keer beter. Pubers denken niet: ‘had ik maar’, maar: ‘oke, en wat nu?’. En dat zorgt dat ze in oplossingen denken.
9. Ze kunnen delegeren
Vraag niet hoe, maar negen van de tien keer denken we: hoe komt het dat ik nu de was van mijn puber aan het doen ben? Of dat ik zijn/haar kamer opruim? En hoezo rijd ik ze nu naar een feestje? Of ophaal bij de bios? We weten het ook niet. Maar wel dat onze pubers een behoorlijk potje kunnen delegeren.