Pubers hebben de neiging om ons, vooral als we op ons werk zijn, de hele dag te bellen. Want er is altijd wel iets te klagen. Dat ze iets kwijt zijn en dat dat onze schuld is, dat ze hun broertje/zusje stom vinden, of dat er geen eten in huis is. Een hulp bij klachten-lijn zou dan wel heel handig zijn.
Je zit er natuurlijk helemaal niet op te wachten om te horen dat er vies beleg op hun brood zat, dat er niks lekkers in huis is of dat hun lievelingstrui nog niet droog is. Daar heb je geen zin in en geen tijd voor. Daarom is het wel zo handig om een puberklachtenlijn in te stellen.
1. Welkom. Je bent verbonden bij de hulp bij klachten-lijn. Wegens grote drukte kan niemand je persoonlijk te woord staan.
2. Ben je tussen de 10 en 21 jaar, toets dan 4. Ben je ouder? Sorry, dan kunnen we je niet helpen.
3. Heb je een klacht over je ouders? Die kun je alleen persoonlijk indienen, ’s avonds na 8 uur. Toets 4 om door te gaan en anders wordt de verbinding verbroken.
4. Je staat in de wachtrij.
5. Toets 9 om de wachtrij te verlaten en meteen je klacht in te spreken.
6. Je klacht wordt zo snel mogelijk behandeld. Dat is dus niet NU, maar aan het einde van de dag. Toets sterretje als je terug wil keren naar het keuzemenu.
7. Gaat je klacht over een noodgeval (haperende wifi, datalimiet bereikt) ga dan onmiddellijk in bed liggen met de dekens over je hoofd en wacht tot hulp komt.
8. Er volgt nu een keuzemenu.
9. Toets 1 als het om een serieuze klacht gaat. Een serieuze klacht gaat alleen over onderwerpen als een onterechte onvoldoende, de orthodontist die je beugel te strak heeft afgesteld of een onverwacht tekort saldo op je bank. Spreek langzaam en duidelijk je klacht in en sluit af met een hekje. Je wordt teruggebeld op een moment dat het ons uitkomt.
10. Toets 2 als het om een klacht over je telefoon gaat.
11. Gaat het om een verouderd toestel, bereikt datalimiet, of te weinig beltegoed, jammer dan, niks aan te doen. Als je een baantje neemt, kun je deze klachten zelf verhelpen. Ben je je telefoon kwijt en bel je nu met de telefoon van een vriend/vriendin/vreemde en wil je een klacht indienen over dat anderen altijd jouw spullen kwijtmaken toets dan 1.
12. Toets 3 als je een klacht hebt over eten.
13. Is je klacht dat er niks iets lekkers in huis is en de ijskast leeg is, wacht dan tot vanavond. Misschien gebeurt er een wonder en neemt iemand boodschappen mee. Wil je niet wachten tot vanavond ga dan zelf naar de winkel. En ja, dat moet je dan zelf betalen en nee, daar kun je geen klacht over indienen. Gaat je klacht over dat er te weinig eten in huis is, zoek dan nog een keer heel goed. Grote kans dat er genoeg fruit en groentesnacks zijn, maar je die over het hoofd ziet. Is je klacht dat er niemand in huis is om een tosti voor je te maken of dat het beleg dat op je brood zit niet lekker is dan wordt nu de verbinding verbroken.
14. Toets 4 als je een klacht hebt over school.
15. Heb je een klacht over een leraar, bespreek dat dan met desbetreffende persoon. Heb je een klacht over de lange schooldag, bespreek dat dan met de afdelingsleider. Heb je een klacht over huiswerk, bespreek dat dan met je mentor. Heb je een klacht over dat school zo ver fietsen is, bespreek dat dan met je fietsmaatje. Heb je een klacht over school in het algemeen, schrijf je klacht op en stuur deze per post naar ons toe. Heb je een klacht over dat je niet weet hoe je dat moet doen, of waar de enveloppen liggen, of waar je de postzegel moet plakken, toets 1.
16. Toets 5 als je een klacht over je broer of zus hebt.
17. Gaat de klacht over jouw irritatie-level ten opzichte van je broer/zus, helaas, je zal het met dit exemplaar moeten doen. Gaat de klacht over dat je broer/zus iets mag en jij niet, helaas je zal het met deze regels moeten doen. Gaat de klacht over dat je broer/zus stinkt, weet dan dan zij dezelfde klacht over jou hebben ingediend.
18. Toets 6 als je een klacht hebt over klusjes in huis.
19. Gaat je klacht over je bord in de vaatwasser zetten, weet dan dat we deze klacht niet in behandeling nemen. Gaat je klacht over het opruimen van je kamer, weet dan dat wij deze niet in behandeling nemen. Gaat je klacht over het gebrek aan schone kleren, weet dan dat je je wasmachine ook heel goed zelf kunt aanzetten. Gaat je klacht over een natte lievelingstrui, weet dan dat je de droger heel goed zelf kunt aanzetten. Heb je een algemene klacht over geen zin in klusjes in huis doen dan wordt nu de verbinding verbroken.
20. Toets 7 om een spraakbericht in te spreken,
21. Natuurlijk wil je iets liefs achterlaten voor je ouders. Je krijgt nu de kans om in een paar minuten te vertellen hoe blij je met je ouders bent en hoe leuk je je ouders vindt. Pas als je dat hebt gedaan wordt de verbinding verbroken.