De vijftienjarige dochter van Anne staat een dikke onvoldoende voor wiskunde. En dat is jammer want ze wil wiskunde als vak kiezen in haar profiel. Het lastige is alleen dat ze haar docent niet kan verstaan.
Mijn dochter is geen hoogvlieger wat wiskunde betreft, dus een 8 verwacht ik niet, maar die 3 die ze nu staat ook niet. Die 3 komt mede doordat haar docent niet goed is te verstaan. Ze komt oorspronkelijk uit Turkije en woont sinds een paar jaar in Nederland. Laat ik vooropstellen dat ik niks tegen andere landen, culturen, talen én religies heb en dat ik voor diversiteit in het onderwijs ben. En dat ik ook snap dat er een groot tekort is aan docenten. Maar een leerkracht die gebrekkig Nederlands spreekt, is dat wel handig voor de klas?
Moeilijk om de les te volgen
Mijn dochter is niet de enige in de klas, twee derde staat een onvoldoende. Met haar 3 heeft ze niet eens het laagste cijfer. Er zijn vier kinderen die gemiddeld een 2 staan. En dan zijn er nog een handvol 3’en en 4’en. De klacht uit de klas is hetzelfde als die van mijn dochter: de docent is slecht te verstaan. Voor mijn dochter, die geen uitblinker in dit vak is, wordt het op deze manier extra moeilijk. Want als ze niet begrijpt wat haar docent zegt, hoe moet ze dan snappen waar de stof over gaat?
Ik besloot naar school te bellen om te kijken wat we hier gezamenlijk aan zouden kunnen doen. Dat bleek niet zo eenvoudig. De mentor gaf niet thuis, de afdelingsleider wist niet zo goed wat hij moest zeggen en de directeur had geen tijd. Ik mailde de docent in kwestie, maar zij beantwoordde mijn mail niet.
Docententekort
Uiteindelijk na lang bellen en aanhouden had ik een telefonisch gesprek met een andere afdelingsleider. Hij was er kort en bondig over: er is een tekort aan docenten en dus kijken ze wel naar de lesbevoegdheid van een nieuwe collega en niet naar zijn of haar Nederlands. Dat was volgens hem ook niet nodig. Deze wiskundedocent was bevoegd om les te geven, daar ging het om. Dat de halve klas haar niet kon verstaan dat kon hij zich niet voorstellen.
Ik ben gaan aandringen op een gesprek met de docent. Want misschien viel het wel mee en was wiskunde gewoon moeilijk voor mijn dochter. Na een paar weken, en weer een onvoldoende voor een toets verder, was er dan eindelijk dat gesprek. En kon ik niet anders dan mijn dochter gelijk geven. Ik zat tegenover een alleraardigste docent, die ongetwijfeld ontzettend goed is in haar vak, maar gewoon slecht Nederlands sprak én verstond.
Het gesprek was een over en weer van ‘wat zegt u?’, ‘wat bedoelt u?’ en ‘kunt u dat nog een keer zeggen?’. Na een kwartier waren we beiden uitgeput en toen ik wegliep dacht ik alleen maar: hoe kan dit opgelost worden? Want nu is een halve klas de dupe van het beleid van school. En als ouder kun je niet veel doen dan een klacht indienen en hopen dat dat een beetje snel wordt opgepakt. In ieder geval voordat het schooljaar is afgelopen.
Dan maar bijles
De situatie is voor beide partijen vervelend. De docent doet haar best om zo goed mogelijk les te geven, maar staat uiteindelijk tegenover een klas die enorm druk is. Want iedereen die haar niet begrijpt, gaat lopen klooien. Gaat het te ver om te eisen dat docenten behoorlijk Nederlands spreken als ze voor de klas staan? Kun je dat als school eisen? Als ouder?
Na dat gesprek hebben we bijles ingeschakeld. We hebben het geluk dat er een leuke bijlesdocent in de buurt woont en dat we dat ook kunnen betalen. Niet iedereen in de klas heeft dat geluk. Sommige leerlingen moeten het dus uitzitten en hopen dat ze wat wiskunde betreft zelf het licht gaan zien.