Pubers kopen graag online. Niet eens zozeer voor het gemak, maar omdat het ontzettend goedkoop is. Ondertussen slibt het huis dicht met allerlei prullaria en kleding.
‘Kijk’, zegt mijn dochter opgetogen, ‘dit heb ik allemaal gekocht.’ Ik kijk naar de spullen die ze heeft uitgestald op tafel. Een witte flare broek, twee hoodies, een tasje, een handvol oorbellen en een zwart t-shirt. De maand is nog niet eens halverwege en het lijkt erop dat mijn dochter haar kleedgeld er al doorheen heeft gejaagd. Maar niks is minder waar. Want de spullen die op tafel liggen heeft ze voor 18 euro aangeschaft. Bij Shein.
Pubers kopen online
Shein, Temu, Boohoo, Zaful en AliExpress; het zijn shopwalhalla’s voor alle pubers en voor mijn dochter in het bijzonder. Want die heeft sinds de ontdekking van deze sites heel goed door dat daar je gulden pas echt een daalder waard is. En dus is er een direct pakketservicelijntje met deze shopbedrijven ingesteld. Wekelijks komen pakjes onze kant op, met kwaliteitsgarantie tot de voordeur. Want het kost niks, maar na een keer wassen is de rek eruit, de kleur vervaagd, vallen, in het ergste geval, de mouwen eraf of de gaten erin.
Huis vol spullen
De stapel kleding in de kamer van mijn dochter is de afgelopen maanden vertienvoudigd. Het aantal oorbellen verhonderdvoudigd en dingen voor haar kamer die ‘gewoon leuk’ zijn verduizendvoudigd. Haar kamer, maar ook mijn huis, ligt vol spullen. Geen idee wat ze er allemaal mee moet. Zij ook niet altijd, want soms gaat iets met dezelfde vaart op Vinted, een online markplaats dat eveneens door pubers is ontdekt. Er vindt, kortom, een levendige handel in spullen plaats onder mijn dak.
Ik ben overigens niet de enige. Vriendinnen klagen eveneens dat hun huis dichtslibt door de spullen die hun pubers aanschaffen. Menig keuken staat vol met vage bakproducten die niet per se heel handig zijn, maar ‘OMG zó leuk in de keuken staan’, menig badkamer loopt over van allerlei goedkoop riekende smeerseltjes, felgekleurde make up-kwasten en plastic frutsels die ook zo ‘OMG leuk’ in de badkamer staan.
Klimaat-kaart
Ik probeer mijn dochter bij te brengen dat goedkoop vaak duurkoop is. En dat kwaliteit echt wel iets is waar je op moet letten. En dat kleding langer mee moet gaan dan de duur van, laten we zeggen, een TikTok-filmpje. Ze snapt het. Maar heeft ook maar beperkt kleedgeld, dus de drang om toch bij zo’n goedkope site in te loggen wint het vooralsnog.
Ik trek ook nog even de klimaat-kaart, want daar is ze gevoelig voor, en leg uit dat al die plastic troep, al die kleding en het heen en weer vervoer naar Nederland ervan niet bepaald goed is voor het milieu. Ik heb een punt, zegt ze. Maar, kaatst ze terug, dan kan ik beter haar meer kleedgeld geven zodat ze gewoon ‘groene’ kleding kan kopen. ‘Want’, zegt ze, ‘dat is niet echt niet normaal duur.’ Daar heeft zij een punt.
Ik zie maar een oplossing: een boycot van al die sites die allerhande spullen aanbieden tegen bodemprijzen. Als Amerika TikTok digitaal het land uitknikkert, dan moeten wij dat toch ook kunnen met deze sites? Laat maar weten waar ik moet tekenen.