Je loopt er misschien zo voorbij als je in de supermarkt langs het tijdschriftenschap loopt, maar deze maand ligt er een blad tussen met een virtueel covermodel. Glossy tijdschrift Glamour introduceert Raven, geen mens, maar computerbeeld.
Geen Doutzen of Romee deze maand op de cover, maar een model dat door een computer is gemaakt. Glamour lanceert de virtuele vrouw Raven, en is daarmee het eerste Nederlandse blad dat deze trend oppikt. Het blad wil op deze manier het nieuwe digitale tijdperk exploreren, waarin de grens van wat echt en nep is, is vervaagd. De vraag is echter: Wordt het schoonheidsideaal daarmee niet erg onbereikbaar? Wat zeggen hiermee tegen al die jonge, beïnvloedbare, meisjes die het blad lezen? Een perfect gemodelleerd computerbeeld is het nieuwe schoonheidsideaal? Er is geen plaats meer voor oneffenheden, alles moet gladgestreken worden?
Virtueel model
Glamour wil bij monde van hoofdredacteur Anne de Jong uitzoeken of ze net zo veel invloed kan uitoefenen op je als influencers van vlees en bloed. Maar wordt dat een succes, rolmodellen die bestaan uit eentjes en nulletjes? Volgende De Jong kun je aan Raven bijvoorbeeld goed zien dat ze nep is. Maar het blad doet wel net alsof ze een echt persoon is:
Raven (@therealraven1996), het eerste virtuele model van Nederland, schittert op de cover van het aprilnummer van Glamour. Ze is 23 jaar, komt uit Den Haag én Shanghai, houdt van A$AP Rocky en Stella McCartney (want: duurzame mode) en je zou bijna, bijna, zweren dat ze een echt meisje is van begin twintig, aan de vooravond van haar grote doorbraak.
En sterker nog, ze laten Raven ook aan het woord:
‘Glamour heeft net zoals ik lef. Zij durven voor iets verrassends te kiezen; grenzen te verleggen. Laten we wel wezen, ik ben niet your average model. Leuk toch, dat er veel verschillende definities zijn van schoonheid of een model.’
Het leven is NIET maakbaar
Het heeft iets ongemakkelijks, zo’n model dat niet echt is, maar wel een echt leven heeft. En dat bovendien tot in de puntjes perfect is. En natuurlijk zien pubers en jong volwassene dat het om een computerbeeld gaat en dat ze niet echt is, maar dat neemt niet weg dat ze dit ook als schoonheidsideaal gaan zien. Want blijkbaar is dat wat mensen willen zien, anders sta je niet op een cover. En is haar perfecte leven ook iets waar ze zich aan vergapen in plaats van dat ze gaan nadenken over het experiment van de glossy. En hoewel experiment, het laat ook vooral zien dat het leven maakbaar is. En als pubers iets moeten leren is dat dat het nu juist niet is.
Luister ook wat social media expert Kirsten Jassies en Lifestylejournalist Janice Deul hierover bespreken in Dit is de Dag.
Coverfoto Glamour: Marc de Groot