Veel pubers hebben tegenwoordig een e-bike. Want handig, want hip, want lekker snel en makkelijk. Je hoeft geen rijbewijs te halen, maar kan wel met 30 km/u door de stad scheuren.
Steeds meer pubers hebben een e-bike. Helemaal als ze een lange afstand moeten afleggen van en naar school is zo’n elektrische fiets handig. Een afstand waar ze normaal veertig minuten over doen, is nu in de helft van de tijd afgelegd.
Nu de e-bike steeds populairder wordt, zijn pubers ook vaker betrokken bij verkeersongelukken. In de Volkskrant staat dat 22 procent van alle jongeren tussen de 12 en 17 jaar die na een ongeluk met letsel in het ziekenhuis belanden, dat gerelateerd was aan een ongeval met een e-bike.
Opvoeren en racen
Voor veel jongeren is een e-bike ook een vervanger van een scooter. Want voor een scooter heb je een rijbewijs en een helm nodig, op een e-bike kun je zo opstappen en wegfietsen. En dat is vreemd, zegt Van Es van de Fietsersbond in de Volkskrant. ‘De elektrische fiets vergt gewoon andere vaardigheden dan de fiets. We bereiden kinderen nu met een fietsexamen voor op het verkeer. Wellicht moeten we daarbij ook aandacht besteden aan de e-bike.’
Wat ook tot zorgen leidt, is dat pubers al snel doorhebben hoe je een e-bike kunt opvoeren. Ze zijn heel handig in de begrenzing eraf te halen zodat ze 45 kilometer per uur door de stad kunnen racen. Zonder helm.