De strijd tussen mijn quinoa-bieten salade en de frikandellen van mijn pubers

De strijd tussen mijn quinoa-bieten salade en de frikandellen van mijn pubers
Gezond vs niet-gezond

Een ubergezonde personal trainer en twee stuurse pubers; als dat je gezinssamenstelling is sta je dagelijks voor grote uitdagingen. Want waar de sportman pleit voor quinoa-bieten salade willen die pubers gewoon frikandellen.

Dit artikel gaat door onder de afbeelding

300x250

Twee pubers en een valse kat

Onlangs lunchte ik met een vriendin en bestelde een groot stuk chocolade carameltaart mét slagroom. Samenzweerderig leunde ze voorover en zei met gedempte stem: ‘Geniet er maar lekker van.’ Gek genoeg voelde ik me betrapt, terwijl ik toch echt zelf zou moeten bepalen wat ik in mijn mond stop. En dat is natuurlijk ook zo, maar als je elke ochtend wakker wordt naast een personal trainer die een behoorlijk gezond regime heeft, is taart niet het standaard menu du jour. Die personal trainer is inderdaad mijn man. En we delen niet alleen het bed, maar ook een huishouden met twee pubers van 16 en 14 en een valse kat.

Sportcave

Elf jaar geleden gooide mijn man het roer om. Hij stopte met zijn baan in de theaterwereld en ging doen wat hij het allerleukste vindt: sporten en buiten zijn – want sporten doe je bij voorkeur in de open lucht en niet in een bedompt en benauwd zaaltje. In het begin gebeurde dat in de marges van ons dagelijks bestaan. Met andere woorden, ik had er niet zo veel last van. Hij trainde, schafte allerhande spullen aan en toverde onze achtertuin, en later zijn eigen studio aan een strandje bij het IJsselmeer, om tot een sportcave.

Van Bourgondisch naar oergezond

Hoe enthousiaster mijn man werd over sporten in het algemeen en zijn nieuwe werk als personal trainer in het bijzonder, hoe fanatieker de daarbij bijbehorende levensstijl thuis werd ingevoerd. Alle pakjes verdwenen uit de keukenkastjes, want koken doe je met verse producten en niet met smaakmakers in poedervorm, suiker en zout werd verbannen, koolhydraten geminimaliseerd. En zo transformeerde ons eens zo bourgondische levensstandaard tot een oergezonde. Ik at me gek aan noten en zaden en kauwde eindeloos op groente al dente. En dat is even leuk, maar niet elke dag.

En ik was niet de enige die daar wat moeite mee had. Onze twee pubers vroegen dagelijks ‘wàt eten we?’ en verzuchtten dat het niet bepaald lekker was. En dat er überhaupt niks lekkers was in huis. Ja, droge oerhaverkoeken of tachtig procent pure, dus bittere, chocolade, maar om daar nu je lekkere trek mee te stillen? De smeerkaas verdween ook al van hun brood, evenals jam en hagelslag. En cola kwam al helemaal het huis niet in, net zoals knakworsten, lolly’s en patatje joppie chips, dingen waar je hen ’s nachts wakker voor kunt maken.

Lege pakken koek en zakken chips

Maar mijn man was onverbiddelijk: ‘Het is troep, waarom zou je dat in je lichaam stoppen?’En hij vond dat als het niet in je keukenkastje staat, je er ook niet om maalt. Nou ja, dan kende hij onze pubers nog niet. Want hoe leger onze keukenkastjes werden, hoe voller het onder hun bed werd. Daar lagen de lege pakken koek, zakken chips en frisdrankflesjes die ze met een zwaai onder hun bed deponeerden. En op hun bankafschriften las ik alleen nog maar namen van supermarkten en fastfoodketens. Wat betreft dat gezonde eetregime, daar zijn de meningen onderling nog over verdeeld. Mijn man is best streng in de leer, hij eet geen suiker, weinig koolhydraten en verse producten, ik smokkel hier en daar met van alles en nog wat. De pubers waren het er natuurlijk helemaal niet mee eens. Quinoa-bietensalade? Mooi dat ze dat never nooit gingen eten.

80/20 regel

Dat gezonde eten in combinatie met pubers is wel een dingetje. Mijn man vindt dat je een lichaam gezond moet voeden, mijn pubers willen hun lichaam vooral vullen. Vooral met dingen die zoet en vet zijn. Het is een terugkerende discussie hier aan de keukentafel. Pubers hebben namelijk geen boodschap aan gezond eten, die willen dat het vooral lekker is. En zie dan maar eens een gulden middenweg te vinden. Een weg tussen quinoa-bieten-walnoten-salade en een worstenbroodje. Of tussen zelfgemaakte muntcitroenwater en een mierzoet energydrankje. Hij (en ik ondertussen ook) wil al die ‘troep’ niet in huis halen, maar ondertussen snapt hij ook dat hoe strakker hij dat regime handhaaft, hoe meer zij er tegenaan gaan schoppen. En dus stelde hij de 80/20-regel in, 80 procent gezond eten en 20 procent wat je lekker vindt. Dat werkt niet alleen voor de pubers goed, ook voor ons. Die teugels moet je een beetje laten vieren, wil je het leuk houden én volhouden. Nu kunnen we tenminste zonder schuldgevoel onze guilty pleasures, wijn en chips, naar binnenwerken. En is het ook niet erg als we op vrijdagavond vier dozen pizza’s laten aanrukken.

Bewegen vs bankhangen

Wat ook handig is, als je een gezond eetregime nastreeft. is dat onze pubers ’s morgens te moe, of gewoon te lui, zijn om hun ontbijt te maken en lunchpakketjes samen te stellen, dus dat doen wij. Voordeel is dat het dan meteen gezond is, en daar mogen ze niet over zeuren, want anders moeten ze het zelf maar doen. Als ontbijt eten ze een bak fruit en naar school nemen ze bruine boterhammen mee. Wat ze de rest van de dag nog meer naar binnenwerken moeten ze dan zelf maar weten. Het gesprek hierover gaat mijn man nog vaak aan. Hij wil gewoon dat ze weten wat de dingen die ze eten met hun lichaam doet en hoe belangrijk het is om ook gezonde keuzes te maken. Als je dan een croissantje wil eten, prima, maar neem er dan een flesje water bij en geen blikje cola. En hij pepert ze tegelijk in dat bewegen ook een onderdeel van een gezonde leefstijl is en dat naast het sporten, dat ze gelukkig wel doen, het bankhangen ook wel wat minder kan.

De kracht zit in herhaling

Onze pubers horen het zuchtend en oogrollend aan, maar hij weet ook: als je het maar vaak genoeg zegt komt de boodschap wel binnen. De kracht zit immers in de herhaling. Die herhaling werkt helaas minder goed bij mij. Want die taart die ik met mijn vriendin voor lunch at is in zijn ogen natuurlijk niet oké. De stem van mijn man annex personal trainer galmde dan ook in mijn achterhoofd: suiker en verzadigde vetten, wat moet je ermee? Gelukkig was de taart op voordat ik antwoord kon geven.

Dit is een korte bewerking van een artikel dat Saskia schreef voor RADAR+, het consumentenlifestylemagazine vol ideeën om tijd en geld te besparen en het leven daarom leuker en makkelijk te maken. 

 

Tags from the story
, , ,
Lees ook
Geschreven door
More from Saskia Smith