Hoe kies je de beste middelbare school voor je puber? Henk Hanssen, schrijver van Pubermanagement voor Mannen, denkt te weten hoe het moet. Gewoon kijken naar dingen die moeders over het hoofd zien als ze met hun puber op een open dag rondlopen.
Ik ontdekte tijdens open dagen van middelbare scholen dat mijn pubers op een voor mij volstrekt onlogische wijze hun keuze maken:
-‘Op het Rietveldcollege droeg het meisje dat ons rondleidde witte sokken. Heel suf.’
-‘In het biologielokaal op het Sint-Joris stond een eng skelet.’
-‘Het wiskundelokaal op het Maasland rook een beetje muf, vond je ook niet?’
-‘De gangen op het Oostvaarderslyceum zijn akelig donker.’
Bovenstaande scholen werden het allemaal niet. Welke school het uiteindelijk wordt heeft niks met kwaliteit te maken, maar blijkbaar alles met sokjes, geur, kleur, licht en andere trivialiteiten. Tenminste als het aan je kind ligt. En aan zijn/haar moeder, want onder het motto ‘het gevoel moet gewoon kloppen’ geven de meeste moeders hun kind klakkeloos gelijk. Daarom is het belangrijk dat jij als vader in actie komt en de, in willekeurige volgorde, volgende selectiecriteria, die er wérkelijk toe doen, tijdens de open dagen checkt.
1. Staat er een snackkar voor de school? Als er in de ‘voedingsomgeving’ van de middelbare school een fastfoodoutlet of supermarkt staat, is de kans groter dat leerlingen tijdens de pauzes de boterhammen verruilen voor een vette hap verruilen. Scholen kunnen de aanbieders niet weren, ze kunnen wel afspraken maken over verkoop tijdens lesuren.
2. Heeft de school het Gezonde School-vignet behaald? Gezonde school is een overheidsprogramma dat scholen ondersteunt bij het doorvoeren van maatregelen die zijn gericht op structurele verbeteringen van de gezondheid van de leerlingen. Denk aan het stimuleren van bewegen, het ontmoedigen van roken en ook het vergaren van mediawijsheid. Kijk op gezondeschool.nl.
3. Hanteert de school een effectief systeem om spijbelen tegen te gaan? Hoe verloopt de controle op aanwezigheid? Wanneer en hoe worden ouders op de hoogte gesteld van afwezigheid? Hoe beter de monitoring, hoe lager de spijbelstats van een school uitpakken.
4. Hoeveel lesuitval is er? Stakingen, heisessies, teamoverleg, lockdowns, studiedagen, digidagen, roostervrije dagen, één positieve zelftest, code rood, code geel, hagelbuien, ziekte, onvervulde vacatures, studiereizen van de bovenbouw, sportdagen, eindexamens: als wanhopig ongenuanceerde vader vraag je je tegenwoordig af of docenten niet meer tijd besteden aan het zoeken van redenen om er de brui aan te geven dan aan lesgeven. Op papier wordt een middelbare school geacht tenminste duizend uur onderwijs te geven. Of ze dat halen?
5. Is er een huiswerkklas? Voor leerlingen die het lastig vinden thuis in hun eentje aan de slag te gaan, bieden veel middelbare scholen huiswerkklassen aan. Na school kunnen ze onder toeziend oog van een oudere leerling of een docent hun huiswerk afmaken in een lokaal met een boel andere leerlingen. Vraag naar de kosten: voor deelname wordt vaak een vergoeding gevraagd.
6. Heeft de school bijlesvoorzieningen? Aan commerciële aanbieders geen gebrek, maar sommige scholen bieden ook zelf bijles aan die wordt gegeven door bovenbouwleerlingen.
7. Heeft de school een naschoolse? Naschoolse? Gebruik dit woord vooral niet binnen gehoorsafstand van je puber. Toch is er veel voor te zeggen om (ook) kinderen van elf, twaalf, dertien opvang te bieden en waar ze in een puberomgeving, waar niets hoeft en alles kan: potje poolen, muziek maken, sporten, gamen én huiswerk maken, hun hart kunnen ophalen.
8. Doen ze aan gym? De wet verplicht scholen om lichamelijke opvoeding te geven. Ook worden eisen gesteld aan kwaliteit, intensiteit en variëteit. De manier waarop scholen de gymles invullen kan echter behoorlijk verschillen.
9. Hoe ziet het pestprotocol eruit en is de directie mans genoeg een pestkop van school te verwijderen als het echt de spuigaten uitloopt? Een school kán besluiten een kind te verwijderen, maar veel directies deinzen terug voor deze ultieme maatregel: ze blijven steken in een pappen en nathouden-aanpak waar andere leerlingen onder lijden.
10.Hoe divers is het docentenkorps? Ook het voortgezet onderwijs is in rap tempo aan het verjuffen. Stond er in 1995 nog in bijna driekwart van de klassen een man voor het bord, ruim twintig jaar later is dat een kwart minder. De feminisering van het voortgezet onderwijs is echter geen reden om hard de alarmbel te luiden: dat leerlingen, en vooral jongens, minder goed presteren onder leraressen is niet bewezen. Dat mannen en vrouwen verschillende pedagogische stijlen cultiveren wél. Onderwijsexperts zijn het er over eens het ideale docentenkorps een afspiegeling van de maatschappij is. Kortom, toch de moeite waard om een beeld van de diversiteit binnen het docentenkorps te krijgen.
11. Hoe werken de ict-voorzieningen? Ja, op papier natuurlijk feilloos. In de praktijk worstelen veel scholen met ict. In het ergste geval zijn er bijvoorbeeld aparte apps voor de behaalde cijfers, het rooster, de last-minute wijzigingen van het rooster en het huiswerk. Als docenten dan ook nog onduidelijk communiceren of zich niet houden aan schoolbrede afspraken over het tijdig opgeven van opdrachten en toetsen, kan er bij je kind – en bij jou – veel verwarring en irritatie ontstaan. Ga na hoe de school het digitale onderwijs organiseert. Welk platform wordt er gebruikt? Is er een privacyprotocol of wordt je kind met huid en haar overgeleverd aan Big Tech?
***
Nieuwsgierig geworden naar Pubermanagement voor mannen? Het boek is verkrijgbaar bij ikvader.nl en in de reguliere boekhandel. Prijs: € 19,95.