Marieke heeft een puber met ADD. Dat label vindt ze lastig en zo ook Ritalin, het middel dat veel drukke en snel afgeleide pubers krijgen voorgeschreven. En slikken. Terwijl dat volgens haar nergens voor nodig is.
We kennen ze allemaal, pubers die niet stil kunnen zitten, voor hun beurt praten, snel afgeleid zijn. Waarvan je hun telefoon terugvindt in de koelkast nadat ze panisch door het huis liepen te vloeken wie hun telefoon had gejat. Ik heb er één rond lopen hier. En ze heeft het niet van een vreemde.
Vroeger heetten dit soort mensen verstrooid of chaotisch, nu krijgen ze het label Attention Devificit Hyperactivity Disorder (AD (H) D , En om de AD(H)D’ers in het gareel te krijgen, is er een pil: Ritalin. Strippen vol liggen er hiervan in huis. Maar ik wil die Ritalin eigenlijk niet. Want in welk gareel moeten AD(H)D’ers? En waarom? Ik ben tegen veelvuldig slikken Ritalin en andere anti-ADD medicatie, vooral op school.
AD(H)D gedijt door deze overprikkelde tijd
ADD wordt als een afwijking gezien. ADD’ers zijn snel afgeleid en hebben moeite om zich te concentreren. Het verschil met de laatste twintig jaar en de vorige eeuw, is dat er een sociale media- en digitale stroom bij het dagelijkse leven is gekomen. Die stroom prikkels gaat de hele dag door, want je hebt je mobiel altijd bij je. Je puber zit de ganse dag op de telefoon, krijgt prikkels via instagram, snapchat, facebook, whatsapp en ga zo maar door. AD(H)D’ers worden zo nog overprikkelder. Maar kun je dan niet beter met beleid omgaan met je mobiel, in plaats van Ritalin te slikken?
AD(H)D is een gave
AD(H)D’ers zijn weliswaar snel afgeleid, maar dat is niet voor niets. Ze leggen snel kruisverbanden tussen verschillende deelgebieden, wat nieuwe ideeën oplevert. Niet voor niets zijn AD(H)D’ers oververtegenwoordigd in creatieve sectoren als kunst, journalistiek en toneel. Ze zijn sterk in associëren en dat levert creativiteit op. AD(H)D is daarom in mijn optiek geen tekortkoming, maar een gave. Met Ritalin vermindert het vermogen om snelle verbanden te leggen (zie kader). Je belemmert daarmee een kwaliteit in plaats van dat je die kwaliteit tot wasdom laat komen.
Ritalin of kritisch kijken naar het schoolsysteem?
De ideale leersituatie is naar mijn mening die, waar alle soorten mensen optimaal tot hun recht komen. Oók de snel afgeleide, onrustige puber. Veel schoolprogramma’s zijn strak, met weinig ruimte voor afwijking. Je kunt je afvragen of dat leersysteem wel zo goed is. Ik vind dat je niet een chemisch middel in de vorm van Ritalin toe moet dienen om leerlingen in een schoolstramien te proppen, dat misschien niet deugt. Juist de verschillende types leerlingen kunnen elkaar aanvullen. Heb je een AD(H)D’er in de groep, dan weet je zeker dat er verfrissende ideeën zullen komen. Vier AD(H)D, in plaats van het te onderdrukken!
Ritalin doet denken aan doping
Op scholen wordt gehandeld in Ritalin, de werkzame hoofdstof van Ritalin is dan ook nauw verwant is met amfetmine. En amfetamine, was dat geen drugs? Ritalin heeft kenmerken van doping, een stof die de puber beter laat presteren. Ik zou er voor pleiten om onze pubers allemaal op hun eigen, gestructureerde of chaotische manier te laten presteren.
Journalist Marieke van Willigen is moeder van de tweeling Melchior en Zoë. Ze heeft een blog: www.jurkenvanmaria.nl
***
Mocht je na het lezen van het artikel precies willen weten wat Ritalin is, we zochten het voor je op: Ritalin is de merknaam van een medicijn dat wordt voorgeschreven bij ADHD en narcolepsie (slaapzucht). De werkzame stof in Ritalin is methylphenidaat. Dit is een stof die nauw verwant is aan amfetamine. De werking van Ritalin is vergelijkbaar met amfetamine maar is veel minder sterk. De effecten houden ook minder lang aan. In de hersenen zorgt Ritalin voor de afgifte van dopamine en noradrenaline. Ook blokkeert het medicijn de heropname van deze stoffen. Bron: www.jellinek.nl