Generatie Z, ook wel Gen Z, pakt veel zaken anders aan dan hun ouders, generatie X. En dan is het soms zoeken om elkaar te begrijpen. Dit is wat je van deze generatie pubers moet weten.
Het zijn doeners
Gen Z’ers zijn echte aanpakkers, ze worden ook wel de go get-generatie genoemd. Ze wachten niet tot een probleem wordt opgelost, ze gaan er zelf mee aan de slag. Met behulp van alle informatie die ze tot hun beschikking hebben. Omdat zij in 2050 ook nog lekker willen leven, willen ze verandering en snel. Ze gaan dus -net als Greta Thunberg- de barricaden op. En ze willen ook echt iets doen.
Aan de andere kant komt er maatschappelijk gezien ook veel op ze af. Denk aan de opwarming van de aarde, de wooncrisis en de geopolitiek. En wij kunnen wel mopperen op deze generatie, maar het is ook goed om ons ervan bewust te zijn dat wij nu eenmaal deze wereld voor ze hebben gecreëerd. En zij moeten deze problemen oplossen. Dus ze mogen ook wel wat vinden van hoe wij leven.
Werken doen ze op hun manier
Gen Z wordt vaak lui genoemd. Onterecht. Want ze willen best werken, maar ook andere, voor hen belangrijke, dingen doen. Dus naast school en hun bijbaantje doen ze ook vrijwilligerswerk, en starten een bedrijfje op, of beginnen een YouTube-kanaal.
Hiërarchie kennen ze niet
Gen Z heeft niet zo heel veel met hiërarchie, ze vinden juist dat iedereen gelijk is en gelijke kansen moet krijgen. Ze zijn ook minder gevoelig voor machtsverhoudingen en willen daardoor graag meepraten met iedereen: ouders, docenten, werkgevers. En dat praten kunnen ze ook goed, want ze hebben alle informatie meteen voorhanden in hun telefoon. Ze weten dus veel en bespreken dat maar wat graag met jou, maar ook hun docent en werkgever.
Ze zijn kritisch
Het grootste verschil met onze generatie en Gen Z is natuurlijk de mobiele telefoon. Gen Z (en ook de volgende generatie, generatie Alpha) is gewend dat via hun telefoon niet alleen hun vrienden, maar ook alle informatie, altijd binnen handbereik is. Deze generaties zijn gewend aan 24/7 toegang tot informatie, diensten, producten en transport. Die instant behoeftebevrediging vertalen ze ook naar hun leven: school, werk en zelf hun relaties: het moet makkelijk, snel en leuk zijn.
Dit consumptief gemak, dus dat alles on demand is, maakt dat Gen Z superkritisch is. Bijvoorbeeld over de gebruikersvriendelijkheid van systemen die hun school gebruikt en hoe docenten hiermee omgaan. Maar ook een bezorgingsdienst die zijn shit niet op orde heeft vinden ze irritant, of dat ouders wifi hebben uit het jaar nul.
Ze kunnen multitasken
Zo zappen ze moeiteloos tussen verschillende bezigheden. Ze hebben dus geen focus op een ding. In onze ogen lijkt dat heel chaotisch en onoverzichtelijk, maar voor pubers werkt dat heel goed. Ze kunnen gewoon met elkaar praten terwijl ze iets anders aan het doen zijn. Huiswerk maken en facetimen bijvoorbeeld. Of met je vrienden kletsen en gamen.
Ze willen met je praten
De relatie aangaan met Gen Z doe je door met ze te praten. Je zult het misschien niet verwachten bij deze digital natives, maar zo’n driekwart van Gen Z geeft de voorkeur aan face to face communicatie. Ze willen ook echt met jou in gesprek gaan. En dan niet over schoolwerk, maar over wat er in hun leven speelt. Als je een onderwerp vindt dat zij heel belangrijk vinden, ontstaan er de leukste gesprekken. Er zijn heel veel gemeenschappelijke dingen waar je over kunt praten. Gen Z pubers houden net als wij van muziek, series, sport, mode, of eten. En heel leuk: door TikTok en Netflix kennen pubers ‘onze’ muziek ook. Voor je het weet ben je aan het praten over Abba of Le Freak van Chic.
Ze denken niet in hokjes
Hetero, bi, homo, trans; allemaal achterhaalde concepten. Generatie Z denkt niet in hokjes of labels. Wat ze belangrijker vinden is de vraag of je authentiek bent. Pubers uit generatie Z gaan zelf op onderzoek uit wat hun identiteit en seksualiteit betreft. Ze zijn minder geïnteresseerd in de seksuele voorlichting van hun ouders of docenten en bespreken het vooral met hun vrienden. Iets anders wat ze graag doorbreken zijn de opgelegde verschillen tussen mannen en vrouwen. Jongens dragen make up, meisjes kleding ontworpen voor mannen. Voor Gen-Z is het vanzelfsprekender dat iedereen anders is.
Ze vinden echtheid belangrijk
Gen Z is wars van gestileerde beelden die ze op social media zien. Ze willen juist die rauwe randjes zien. Hoe gepolijster, hoe minder interesse, want ze willen echtheid. Ze omarmen imperfectie, of het nu om food, mode, vormgeving, body of kunst gaat. Messy realness wordt het ook wel genoemd, rommelige realiteit, waarin authentiek zijn de boventoon voert.